Gemt

Nyeste tal: Coronavirussen rammer danske netbutikker vidt forskelligt

17. marts 2020

Blot hver fjerde danske netbutik er ikke påvirket af coronavirussen, og dermed er der sket en markant udvikling siden statsministerens melding om, at Danmark lukker ned. Salget er negativt påvirket i over halvdelen af butikkerne, mens knap en tredjedel oplever fremgang. De første fyringer har ramt branchen.

Vi har taget temperaturen hos virksomhederne i perioden efter statsministerens pressemøde onsdag d. 11. marts. Konklusionen er, at coronavirussen strammer grebet om de danske netbutikker og dansk erhvervsliv. 

Der er stort set ingen, der går fri længere. Det påvirker næsten alle på den ene eller anden måde. Enten rammes du hårdt på salget eller også oplever du fremgang. Vi er tilsyneladende desværre stadig tidligt i krisen, så jeg forventer, at forskellene bliver endnu mere markante,” siger Niels Ralund, tidl. adm. direktør i FDIH. 

Respondenter: 105, data indsamlet mandag d. 16 marts. 

Han påpeger, at også eksporten er hårdt ramt. 

Salget er forduftet i flere butikker – og eksploderet i andre 

Før pressemødet onsdag d. 11. marts vurderede over halvdelen af butikkerne, at salget ikke var påvirket hos dem. Efter onsdag d. 11. marts svarer blot 13 % det samme.  

56% mærker tilbagegang, mens 31% har fremgang; samlet påvirkes langt de fleste butikker negativt, og ca. hver 5. butik melder om, at mindst halvdelen af omsætning er forduftet. 

 ”Vi hører om flere virksomheder, som simpelthen har mistet alt salg allerede nu. Jeg håber meget for dem, at kunderne vil begynde at vende tilbage til dem hurtigt, for ellers bliver det hurtigt ekstremt hårdt. En opfordring herfra er i hvert fald, at hvis man ved, at man får behov for nyt tøj eller andet, så køb det allerede nu,” siger Niels Ralund. 

Andre netbutikker melder om markant fremgang i salget. Det gælder eksempelvis Power og nemlig.comApuls, som sælger udstyr til hjemmetræning, oplevede en vækst på 400 % i dagene efter pressemødet, mens børnetøjsvirksomheden Luksusbaby.dk søger flere lagermedarbejdere for at kunne følge med. 

”Det er positivt, at nogle butikker oplever fremgang, og jeg er så stolt over at se, hvordan virksomhederne på kryds og tværs forsøger at hjælpe hinanden med gode råd og erfaringer om alt fra salg til, hvordan man indretter et lager eller en kantine under disse ekstraordinære forhold.  

Både Coolshop og Med24 kunne i TV2 mandag berette om massiv fremgang, og Med24 manglede derfor medarbejdere på lageret. Dem lånte de lokalt fra detailbutikker, der var ramt af salgsnedgang

I USA planlægger Amazon at hyre 100.000 nye medarbejdere for at imødekomme det øgede pres.  

Omni-channel-virksomheder er hårdere ramt 

Ikke overraskende er virksomheder med både fysiske og digitale butikker hårdere ramt end rene netbutikker. 

Flere fyringer på vej  

Krisens alvor har også vist sig med fyringer. Hver tiende netbutik har fyret eller forventer at gøre det inden for den næste uge, mens 7 ud af 10 ikke forventer, at det vil blive aktuelt.  

Knap en femtedel forventer at benytte sig af den nyeste hjælpepakke (svar indsamlet inden tilføjelsen til hjælpepakken mandag d. 16. marts.) 

”Desværre svarer mange af vores medlemmer, at pakken ikke vil hjælpe dem. Jeg håber og tror dog ikke, at vi har set den sidste hjælpepakke, så vi kan forhåbentligt undgå fyringer og lukninger,” siger Niels Ralund og slutter med endnu en opfordring til forbrugerne. 

”Vi forbrugere skal hjælpe alt, hvad vi kan. Vi skal ikke hamstre, men vi må meget gerne købe ikke-dagligvarer på forhånd. Og hvis varen både kan fås i en dansk butik og i en udenlandsk, er det i disse tider værd at overveje, hvor det gør mest nytte nu.” 

Tips fra virksomhederne 

Flere respondenter har delt erfaringer med, hvordan de indretter virksomheden i øjeblikket. Dem deler vi her – måske det kan inspirere andre. Vi har fjernet forslagene om at arbejde hjemme, da stort set alle melder det tilbage.  

Håndsprit til de kunder, der kommer ind for at hente deres varer. Ellers tilbyder vi gratis hjemmelevering til kunderne, så de kan føle sig ekstra trygge. 

Afstand under spisning 

Vi har lavet kontoret som en arbejdsplads man kan booke sig ind på, hvis man har svært ved at arbejde hjemmefra. Dermed er vores arbejdsplads åben 24 timer i døgnet, for de der vil ind på skift. Alle sidder med min. 3 meters afstand. 

Ferieafvikling og afspadsering 

Vi har lukket vores fysiske butik og anbefaler folk at bestille online med afhentning i et givent tidsrum hver dag, hvor vi udleverer pakkerne.   

Faste 2 holdsskift 

Opdeling af kantine, bedre plads mellem kontorpladser, arbejder i to hold aften og dag, ingen kunder på adressen, aflysning af alle møder 

Kun produktions personale må benytte kantinen. Portionsanrettet mad, tilberedt af tilklædt personale. Max 1 pr. kontor. ZIG ZAG pladser i kantinen, max 20 pr. hold. Alle døre står åben, så vi ikke berører håndtag - udover dem til WC. Alle møder aflyst 

Hold skifte / zone opdeling på lageret, så man mindsker kontakt mellem kollegaerne. Strenge krav i forhold til eksterne chauffører. 

Vi har et rengøringsteam der rykker ind hver dag. Firmaet er delt op i 2 hold, som hver anden dag arbejder hjemme, og hver anden dag er på kontoret. Masser af håndsprit og ingen frokost/grupper samlet på kontoret. 

Vi har d.d. lukket fysisk butik og gået over til pick-up, samt curb-side levering. Vi skærmer desuden ansatte af fra fragtmænd mm. 

Begrænset åbningstider i butikken. Mulighed for bestilling online og afhentning uden for butikken (for at minimere kontakt). Ændret event i butikken til online event. 

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk.