; ;
Gemt

Logistikanalysen 2020: Netbutikkerne sender flere pakker og vælger flere leverandører

17. november 2020

I en ny analyse zoomer Dansk Erhverv ind på et af de vigtigste områder i dansk e-handel; logistikken. Læs med og bliv klogere på virksomhedernes udfordringer, forventninger og løsninger.

Hele analysen kan hentes nederst på siden - det kræver medlemskab.

Dansk e-handel buldrer frem. Det kan tydeligt ses i Dansk Erhvervs nye logistikanalyse, hvor knap halvdelen af virksomhederne svarer, at de sender mere end 50,000 pakker om året.

Det er en stigning i forhold til sidste år, men virksomhederne forventer ikke, at antallet af pakker har toppet. Faktisk vurderer 8 ud af 10, at de om tre år vil sende dobbelt så mange pakker.

Den voksende pakkemængde og optimisme skyldes blandt andet, at eksporten fortsætter med at stige; 27 % af virksomhederne sender mere end hver fjerde pakke ud over de danske grænser. I 2019 var det 24 %.

Travlheden smitter også af på leverandørerne, der ifølge analysen får flere kunder. 85 % af virksomhederne bruger mere end én leverandør, mens 31 % anvender mindst fire forskellige leverandører – det er en lille stigning i forhold til sidste år, og det følger udviklingen de seneste år.

Flere pakker, flere udfordringer
De største logistikudfordringer for virksomhederne handler om plads og personale. Håndtering af lagerkapacitet som f.eks. pladsforhold og personale er således det, der giver flest grå hår i virksomhederne. Der er dog væsentlige forskelle afhængig af virksomhedens størrelse – fragtskader er f.eks. næsten et lige så stort problem for de store virksomheder som plads og personale.

En anden stor udfordring er at leve op til forbrugernes forventninger om hurtig levering og ekspedition. En udfordring som virksomhederne tager alvorlig; 63 % vurderer, at de mister kunder, hvis de ikke kan levere inden for to dage, og derfor er der stort fokus på at sikre hurtig levering. 43 % af butikkerne forventer at kunne tilbyde samme-dag-levering om senest to til tre år – knap halvdelen mener, at levering inden for otte timer er normalen om fem år.

Stort behov for forbedringer – mindre behov for rådgivning
Udfordringer giver muligheder for forbedringer. Mere end hver tredje virksomheder mener, at der er stort potentiale for at optimere yderligere – kun 2% er helt i mål. Virksomhederne tror dog ikke, at forbedringerne kommer udefra. 6 ud af 10 virksomheder svarer således, at de ikke har brug for ekstern rådgivning i forhold til logistik.

Selvom stort set alle virksomheder mener, at de kan optimere logistikken, så vurderer knap halvdelen, at deres logistikløsning allerede nu giver dem en fordel i forhold til deres konkurrenter. Det er dog en udpræget stor virksomhed-holdning.

Konkurrenceparametre: Hvad skal virksomhederne leve op til
Bæredygtighed og levering i tidsintervaller bliver vigtigere og vigtigere, men det er stadig muligheden for at vælge mellem leveringsformer og gratis fragt, der ifølge virksomhederne betyder mest for forbrugerne. Der er dog igen store forskelle afhængig af virksomhedernes størrelse; eksempelvis er gratis fragt/retur mindre vigtigt for de store – sandsynligvis fordi mange allerede anvender det, og det derfor er sværere at konkurrere på.  

Robotterne er her (i de store virksomheder)
Det er en stor investering at automatisere et lager med robotter, og det afspejler sig også i, hvem der allerede har robotter på lageret eller forventer at få det. Hver fjerde store virksomhed har helt eller delvist automatiseret lageret, mens ingen mellem- eller mindre virksomheder har det. Til gengæld forventer knap hver fjerde af de mellemstore virksomheder at automatisere lageret i løbet af de næste tre år.

 

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent