; ;
Gemt

Analyse: Danske netbutikker forventer voldsom vækst de næste tre år

12. oktober 2020

Forventningerne til fremtiden er store hos de danske netbutikker, men mørke skyer i form af unfair konkurrencevilkår og øget prispres truer i det fjerne. Vækstforventningerne kan sagtens indfries, men det kræver politisk opbakning fremfor benspænd.

Christian Østergaard har løbet stærkt under coronakrisen. Det er dog ikke nyt for ham. Faktisk har han og resten af teamet i Boboonline, der sælger møbler og hjemmeinteriør på nettet, haft en vækst på 30 til 50 %, siden virksomheden i 2016 kom til verdenen. Og spørger man direktøren bliver der ikke mindre travlt i fremtiden. 

”Jeg forventer, at vi i de næste tre år som minimum får en vækst på i hvert fald 30 %, og den rammer formentlig også 50 %, hvis vi lykkes med vores eksportplaner for Færøerne, Sverige og Norge.”.

Boboonline er langt fra de eneste med store forventninger til fremtiden. I en ny analyse fra FDIH svarer knap en tredjedel af virksomhederne, at de forventer en omsætningsvækst på mindst 25 % de næste tre år.  

De positive forventninger vækker glæde hos FDIH, der dog ikke er overrasket over optimismen.

”Fremgangen i dansk e-handel har været markant og vedholdende i lang tid, så optimismen hviler på et solidt fundament. Den bliver også understøttet af forbrugernes forventninger – de regner med at skrue yderligere op for forbruget på nettet i fremtiden, ” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Analysen er foretaget under coronakrisen, der i høj grad har sat sit præg på dansk erhvervsliv. Den har også ramt en del netbutikker især i rejse- og kulturbranchen, men overordnet set har der været stor fremgang under krisen.

”Vi kan se, at kunderne handler flere varer online, som de ikke tidligere har gjort, og samtidig kommer der nye kunder til. Derfor tror jeg også, at krisen har flyttet en hel del forbrug online permanent,” siger Niels Ralund.

Den vurdering deler de adspurgte virksomheder tilsyneladende. Optimismen er i hvert fald størst blandt de ”rene” netbutikker, mens virksomhederne med omni-channel er en smule mere forsigtige. 

Unfair konkurrencevilkår og benhårdt pres på bundlinjen bekymrer

Selvom forventningerne til fremtiden generelt er høje, er der dog også plads til en del bekymringer hos netbutikkerne. Det er især unfair konkurrencevilkår, høje omkostninger og et benhårdt på pres bundlinjen, der giver svedige håndflader.  

Ifølge Niels Ralund er bekymringerne helt reelle.

”Det er ikke nogen hemmelighed, at selvom toplinjen vokser mange steder, og selvom netbutikkerne er blevet bedre til at tjene penge, så er det stadig svært at aflæse direkte på bundlinjen i mange virksomheder, fordi konkurrencen er så hård på nettet. Derfor er det vigtigt, at politikerne sikrer, at alle konkurrerer på ens vilkår, og at det ikke bliver dyrere at drive virksomhed i Danmark.”

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk.

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil