{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
27. oktober 2020
Der er flere gode takter i den opdatering af smiley-ordningen, som et bredt politisk flertal har besluttet at gennemføre. Ordningen blev indført for 20 år siden og skal navnlig vejlede forbrugerne om, hvordan det står til med en virksomheds fødevaresikkerhed. For eksempel er det positivt, at ordningen bliver mere enkel, og at de gule kontrolrapporter overgår til at være klistermærker.
”Det giver god mening, at smiley-ordningen får en overhaling, så den bliver enklere og følger med tiden. For eksempel er det godt, at den nu også kommer til at omfatte sociale medier som Facebook og Instagram. Det er for så vidt også godt, at ordningen bliver enklere, selvom vi synes, man godt kunne have bibeholdt de fire forskellige smiley-kategorier, da vurderingen bliver mere grovkornet,” siger markedschef i Dansk Erhverv Lotte Engbæk Larsen.
Samtidig er det fint, at Elitesmileyen forsvinder, da den ikke længere giver mening for alle pga. færre kontroller, og det derfor kan tage flere år at opnå Elitesmiley’en, hvilket stiller for eksempel nystartede virksomheder ringere end etablerede virksomheder. Det er vigtigt, at ændringerne kommunikeres bredt ud til befolkningen, så forbrugerne fortsat forstår hvad smileyordningen betyder og vil bruge den.
”De danske forbrugere er generelt gode til at tage forandringer til sig, og vi håber, at de også vil tage vel imod opdateringen,” siger Lotte Engbæk Larsen.
Opsummeret er Dansk Erhvervs holdning til opdateringen af smiley-ordningen: