Gemt

August vs. August: Sådan påvirker coronaen dansk e-handel

29. september 2020

En sammenligning af de to sommermåneder viser, hvor meget og hvordan coronakrisen påvirker forbrugernes adfærd på nettet.

Der er en tid før corona, og en tid efter corona – også i dansk e-handel. Det kan man tydeligt se, hvis man eksempelvis sammenligner august 2019 med august 2020.

Et godt eksempel er andel af handler og forbrug på ad hoc køb – altså uden abonnement.

Salget af rejser kollapser, mens andre går massivt frem

I august 2019 stod rejser for 6 % af handlerne og hele 28 % af forbruget. I 2020 er andelen af handler 4 %, mens andelen af forbruget er halveret til 14 %.

August 2020

August 2019

Mens rejsebranchen lider, så banker salget af dagligvarer frem på nettet. Branchen kan notere dobbelt op – fra 4 % af forbruget til 8 %. Det må forventes, at fremgangen fortsætter og måske endda stiger i efteråret, hvor coronakrisen ser ud til at forsætte. Det er værd at bemærke, at dagligvarebutikkerne i august 2020 topper NPS-listen trods større pres og travlhed.

Dagligvarer er ikke den eneste kategori med stor fremgang, også personlig pleje og bolig & have går markant frem.

Gennemsnitsprisen falder

Kollapset i salget af rejser påvirker også gennemsnitsprisen. Den var i august 2019 på 800 kr., mens den i august 2020 er faldet til 631 kr. Gennemsnitsprisen på rejser er faldet godt 1000 kr. fra 3820 kr. til 2643 kr.

Flere kunder handler oftere – og de bruger telefonen

48% af forbrugerne har handlet i løbet af den seneste uge i august. Det er 3% højere end niveauet i august 2019.

Der er også udsving i andelen af køb via smartphones. Knap 38% af købene foretages på en smartphone. Det er ny rekord og 8%-point mere end august 2019. Desktop står for et fald på 9%-point og er device for rekordlave 44,4% af alle køb.

Rekorderne kan hænge sammen med de manglende rejsekøb, da en god andel af disse bliver foretaget på desktop, men tendensen har dog længe været, at mobilen haler ind på desktop, så det er ikke kun et corona-udsving.

Ser vi på betalinger, er der også godt gang i udviklingen. Lidt mindre end 2 ud af 3 betalinger i august er med betalingskort – et fald på 7% siden august 2019. Mobilapps fortsætter med at øge andelen af betalinger og står for 23% af handlerne, hvilket er 8%-point mere end august 2019.

Flere hjemmeleveringer og nye butikker

Coronakrisen har også betydet, at forbrugerne i stigende grad vælger hjemmeleveringer til. I mange år har forbrugerne ellers haft mere fidus til selv at hente pakker i automater og pakkeshops (se månedsanalysen juli 2020).

En anden interessant udvikling er, at forbrugerne er blevet mere nysgerrige. De besøger simpelthen flere netbutikker end før krisen.

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk.

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent