{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
02. september 2020
Coronakrisen har været brutal for mange butikker og sendt hele brancher i gulvet. Heldigvis har krisen også ført til fulde huse i mange digitale butikker.
Eksempelvis har netbutikker, som sælger medicin og værnemidler, oplevet en regulær eksplosion i salget under corona.
”Vi har haft ekstremt travlt, og i flere perioder har salget været dobbelt så stort som samme periode sidste år,” siger Nils K. Træholt, adm. direktør i Med24.
Faktisk har der været så travlt, at Webapoteket.dk og Med24 nu kan bryste sig af at være blandt de 20 største netbutikker i Danmark. Salget af værnemidler som mundbind og håndsprit smitter også af på Matas, der også vokser markant. Det samme gælder dagligvarebutikkerne, mens DSB som følge af nedlukningen går markant tilbage.
Selvom den store stigning i salget er imponerende, så er det dog ikke det, som FDIH’s tidl. adm. direktør, Niels Ralund, hæfter sig mest ved.
”Når man nærmest fra den ene dag til den anden oplever så stor en stigning i antallet af kunder og ordrer, så kan man jo frygte, at det går udover kvaliteten og kundeoplevelse. Det er bare ikke sket. Tværtimod scorer de her butikker en tårnhøj NPS. Det, synes jeg, er helt vildt godt klaret. Det gælder heldigvis også de andre butikker, som har haft ekstra travlt – man har formået at holde fast i en super service.”
”Det er også derfor, jeg tror, at fremgangen vil vare ved efter corona. Kunderne har simpelthen haft en god oplevelse,” uddyber FDIH-direktøren.
Vi har holdt igen med markedsføringen, og vi har ansat ekstra medarbejdere for at kunne følge med og yde den service, som, vi tror på, skal sikre væksten på den lange bane.
Netop kundeoplevelsen har da også været prioriteret ekstra højt, forklarer Nils K. Træholt.
”Vi har holdt igen med markedsføringen, og vi har ansat ekstra medarbejdere for at kunne følge med og yde den service, som, vi tror på, skal sikre væksten på den lange bane.”
Listen over de største netbutikker toppes stadig af giganten Zalando, der dog ikke er vokset. Kinesiske Wish.com er gået tilbage, og Amazon må tage til takke med en lille nedgang og en placering som nummer ti. Tilbagegangen får dog sandsynligvis ikke Jeff Bezos til at ryste i bukserne, vurderer Niels Ralund.
”Jeg forventer, at det her er en af de sidste E-handelsanalyser, inden Amazon for alvor rykker ind i Danmark, og når de gør det, kan listen hurtigt komme til at se anderledes ud. Erfaringen er i hvert fald, at når Amazon rykker ind, så snupper de en rigtig god bid af kagen.”
Det bliver spændende at se, om det blot er en enlig svale, eller om mere af forbruget rykker hjem permanent
Tilbagegangen hos de store udenlandske spillere som Amazon, Wish, Asos og eBay følger en generel udvikling, som peger i retning af, at forbrugerne handler lidt mere i danske butikker fremfor udenlandske. Nye tal fra Danmarks Statistik viser en stærk stigning i indenlandsk e-handel i 2. kvartal, mens danske betalingskort brugt i udenlandske butikker er dykket i samme periode sammenlignet med sidste år.
“Det bliver spændende at se, om det blot er en enlig svale, eller om mere af forbruget rykker hjem permanent. Det kan godt tænkes at være forbrugernes måde at vise samfundssind på,” siger Niels Ralund.
Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk.