;
Gemt

Forbrugerombudsmanden: adgang til et produkt må ikke være betinget af samtykke til markedsføring

28. september 2020

Virksomheder må ikke betinge adgang til et produkt af, at kunden giver samtykke til markedsføring. Heller ikke når produktet er ”gratis”. Hvis kunden derimod kan vælge mellem at betale med sit samtykke eller at betale et beløb for produktet, er det lovligt.

En virksomhed ønskede at oprette en nyhedstjeneste, hvor brugerne kunne modtage nyhederne [gratis], hvis de gav samtykke til markedsføring fra tredjeparter. Virksomheden bad om Forbrugerombudsmandens vurdering.

Forbrugerombudsmanden svarede, at et samtykke bl.a. skal være frivilligt i den forstand, at den, der får tilbud om at give et samtykke, skal have et reelt og frit valg. Et køb må derfor ikke være betinget af, at man giver et samtykke til at modtage markedsføring.

Artiklerne havde angiveligt en ikke ubetydelig økonomisk værdi for eventuelle abonnenter, og betalingen for nyhedsartiklerne var samtykke til at modtage markedsføring. Det var Forbrugerombudsmandens opfattelse, at samtykket ikke ville være frivilligt og derfor ikke gyldigt, da det således alene var muligt at ”købe” nyhedsartiklerne, hvis brugerne gav samtykke til at modtage markedsføring.

Hvis virksomheden derimod gjorde det muligt for brugerne at vælge mellem enten at betale for adgangen til nyhederne uden samtidigt at give samtykke til markedsføring, eller at give samtykke til at modtage markedsføring for at få adgang til nyhederne, ville samtykket være givet frivilligt.

Artiklen blev oprindeligt publiceret på fdih.dk.