Gemt

Grundigt arbejde fra Eldrup-kommissionen

07. september 2020

Den såkaldte Eldrup-kommission er netop kommet med en rapport om elbilers fremtid i Danmark og prisen for en udskiftning af vognparken. Dansk Erhverv finder rapporten grundig og interessant.
 

Det danske system til beregning af bilafgifter er ikke optimalt indrettet, hvis man ønsker at fremme den grønne omstilling. Dansk Erhverv er derfor tilfreds med den netop udgivne delrapport, der grundigt behandler udfordringen og giver forslag til ændringer, så vi kan komme videre frem mod et grønnere Danmark.

”Vi har en vision om, at Danmark skal være verdens bedste til at udnytte mulighederne i den grønne omstilling. Det betyder, at vi skal have fokus på omstillingen i virksomheder, institutioner og private hjem. Der er også behov for en grøn omstilling af bilindustrien, som heldigvis allerede er i gang. I Tyskland, USA og Kina vælter elbilerne ud af fabrikkerne. De er desværre ikke konkurrencedygtige med benzin og dieselbiler, og skal derfor støttes ved en afgiftsfritagelse. I takt med priserne falder på bilerne, falder støttebehovet også, så vi i 2025 kan få fem eller ti elbiler for det, vi støtter en elbil med i dag,” siger Jesper Højte Stenbæk, fagchef i Dansk Erhverv.

Der skal være forudsigelige betingelser
Eldrup-kommissionens grundige analyse af elbiler handler primært om, hvor mange skattekroner Danmark bør bruge på elbiler nu i forhold til andre formål – f.eks. investeringer i grøn omstilling, prioritering af velfærd som eksempelvis tidlig pension til udvalgte grupper eller styrkelse af virksomhedernes konkurrenceevne, så Danmark kan komme ud af recessionen.

”Staten modtager hvert år ca. 50 milliarder kroner fra bilejerne i afgifter. De afgifter er et helt centrale omdrejningspunkt for at komme i gang med en omstilling, der gør det mere attraktivt at investere grønt og klimarigtigt og samtidigt sikre, at bunden ikke går ud af hverken virksomheds-, privatøkonomierne eller konkurrenceevnen. Et vigtigt krav til en plan for omstilling er, at den skal give forudsigelige betingelser for private og erhvervsliv, når de planlægger bilinvesteringer. Kommissionens tidsperspektiv er 2030 til lavemissionsbiler og 2035 til nulemissionsbiler hvilket er realistisk i forhold til den tid, der skal til for at gøre bilparken grønnere,” siger Jesper Højte Stenbæk.

Lad EU-krav virke
Et krav er, at omstillingen så vidt muligt også skal understøtte de retninger dansk forskning og erhvervsstruktur bevæger sig i. Elbiler har uden tvivl en stor rolle at spille i fremtidens bilmarked, men selve udviklingen af biler og batterier er ikke et af det danske erhvervslivs styrkepositioner.

”Men det ændrer ikke på, at elbiler er glimrende køretøjer: De har høj komfort, går sjældent i stykker og accelererer hurtigt, men de er desværre stadig relativt dyre. Det gælder særligt, hvis de skal have en rækkevidde, der lever op til de krav en almindelig dansk familie stiller eller som en virksomhed kræver af sine firmabiler. Dansk Erhverv foreslår derfor, at vi lader de krav, som EU har stillet til bilfabrikkerne, virke. De vil i sig selv medføre en stor udvikling både teknisk og prismæssigt på elbilmarkedet frem mod 2030 og 2035,” siger Jesper Højte Stenbæk.

Teknologien skal på plads
Dansk forskning og erhvervsudvikling går i retning af bæredygtige biobrændstoffer og electrofuels. Dansk Erhverv gør opmærksom på, at disse brændstoffer er lige så grønne som el, hvorfor vi ikke må glemme disse sektorer i begejstringen for udenlandsk producerede elbiler. Det er derfor vigtigt at omstillingen også indeholder incitamenter, hvor beskatningen af mere traditionelle brændstoffer følger prisniveauet i det nærmeste udland, så vi ikke skaber en grænsehandel, der blot eksporterer problemet til udlandet.

”Vi er helt enige i, at en satellitbaseret vejskat vil være langt mere hensigtsmæssig end de nuværende afgifter, men anerkender også de teknologiske udfordringer, en sådan ordning giver. Alene det faktum, at ingen andre steder i verden pt. har en sådan vejskat, viser udfordringen. Vi foreslår derfor, at der sættes gang i forskning på området – gerne i internationalt samarbejde - så vi har teknologien klar til en sådan vejskat senest i slutningen af årtiet,” siger Jesper Højte Stenbæk.

Jesper Højte Stenbæk understreger, at vejskatten, som den er forslået, ikke kommer til at leve op til formålet.

”En lumpsumskat på et fast beløb vil ikke have en adfærdseffekt og virker de facto bare som en ekstra skat,” siger Jesper Højte Stenbæk.

For så vidt angår kommissionens forslag om at erstatte den eksisterende vignetordning for lastbiler med en kilometerbaseret ordning, vil Dansk Erhverv analysere forslaget nærmere i forhold til indvirkning på konkurrenceevnen.

Kontakt

Transport

Jesper Højte Stenbæk

Fagchef for transport og infrastruktur
Medarbejderprofil