; ;
Gemt

Fra København til Kruså: Det køber forbrugerne på nettet

06. april 2021

Beboere på landet og i byen handler næsten lige meget på nettet – og de er gladest for at købe tøj. Det viser E-handelsanalysen.

Om man bor i byen eller på landet, har ikke stor betydning for, hvor meget man handler på nettet. Dog har det betydning for, hvor mange penge man handler for, og hvilke varer man køber. Det viser E-handelsanalysen, som kortlægger sammenhængen mellem danskernes købsvaner og geografiske placering.

Forbrugere i storbyer er blandt dem, som handler allermest på nettet – samtidigt bruger de færrest penge pr. køb. Det skyldes, at der bor flest unge i storbyer, og at take away og dagligvarer købes oftere i storbyer. Til gengæld købes der mere af elektronik og hvidevarer, bolig og have, hobbyartikler samt ting til kæledyr i mindre provins- og landsbyer.

Årsagen til, at by- og landboere handler forskelligt skyldes forskelle i livsstile, demografer og logistik, siger trendforsker og forfatter, Louise Byg Kongsholm.

”Det er yngre personer, der bor i byerne, og de har ofte en mere digital og convenience orienteret livsstil. De er oftere singler og par, mens familier eller seniorer, som bor i andre dele af landet, bruger deres penge anderledes, har andre prioriteter og slet ikke har samme udbud af for eksempel take away. En del onlineløsninger – herunder køb/levér samt abonnementer – er slet ikke muligt i Jylland for eksempel,” siger hun.

Vi køber mest tøj
Det vil nok ikke overraske, at tøj, sko og accessories tager en suveræn førsteplads, når man ser på de varer, der handles mest af. Knap hver tredje forbruger i storbyer samt større og mindre provinsbyer har købt tøj inden for den seneste uge.

Det synes Louise Byg Kongsholm ikke er så mærkeligt.

”Modebranchen var de første til at rykke online, og den digitale modenhed er dermed langt højere – og med gratis retur på alt, så er der intet til hinder for at købe stort ind, prøve det hele hjemme og skippe det afsted igen. Den form for tryghed/sikkerhed er vigtig og gør, at markedet som sådan har uanet potentiale,” siger hun.

Næst efter tøj er personlig pleje dét, som forbrugere i større- og mindre provinsbyer samt landsbyer køber mest af. Forbrugere, der bor i storbyer, køber næstmest af take away. Og det giver god mening, når man ser tilbage på det noget specielle år, vi har haft, siger Louise Byg Kongsholm.

”I 2020 har vi ikke brugt penge på oplevelser, men på at forkæle os selv. Det har vi set i stigende salg af gode råvarer, dyre bøffer, vin, kage m.m. Men også personlig pleje og hyggetøj er øget i salg. Faktisk er loungewear, leisurewear, homewear og såkaldt sadwear det, der har solgt bedst,” siger hun.

Hvem køber mest?
Hver forbrugergruppe har nogle specifikke nethandelsvaner. Børnefamilier står for mere end hver fjerde handel og udgør også over en fjerdedel af det samlede forbrug på nettet. Det gør dem til den største e-handelsgruppe.

Midaldrende er den befolkningsgruppe, der har det største gennemsnitlige ugentlige forbrug – de købte for godt 1569 kr. pr. uge. Til sammenligning købte unge i gennemsnit for 998 kr. pr. uge og er den forbrugergruppe, der har det laveste gennemsnitlige ugentlige forbrug.

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil
Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent