{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
13. april 2021
Dansk Erhverv har altid arbejdet for gode forbrugerforhold af den simple årsag, at danske virksomheder lever af tilfredse kunder. Kunder der oplever reelle og troværdige erhvervsdrivende, vender nemlig tilbage og mange gange er de tillige gode ambassadører for den erhvervsdrivende. Brugeranmeldelser bruges bredt, men nogle af de toneangivende er fx Trustpilot eller Tripadvisor.
De digitale brugeranmeldelser har stor betydning for forbrugernes valg, og der ingen tvivl om, at forskellen på gode og dårlige ratings eller anmeldelser, kan måles på bundlinjen.
Retningslinjer for brugeranmeldelser
Forbrugerombudsmandens retningslinjer for brugeranmeldelser er fra 2015 og et fortolkningsbidrag til markedsføringsloven.
Retningslinjerne finder anvendelse på alle onlineapplikationer, herunder hjemmesider, blogs, sociale medier, der tilgås via computere, mobiltelefoner mv., hvor forbrugere offentliggør købsoplevelser, der er offentligt tilgængelige.
Retningslinjerne omfatter brugeranmeldelser, der vedrører indgåede og gennemførte aftaler om køb af varer, tjenesteydelser og eftersalgsservice i forbindelse hermed samt aftaler, hvor der fx ikke er sket levering eller hvor forbrugeren har gjort brug af en fortrydelsesret.
Herudover omfattes købsoplevelser, hvor brugeren har haft til hensigt at købe en vare eller tjenesteydelse, men hvor kontakten (eller mangel på) eller købsprocessen med virksomheden har været årsag til, at der ikke blev foretaget et køb.
Krav til formidlere af brugeranmeldelser
Erhvervsdrivende der stiller en onlinetjeneste, som fx en hjemmeside, til rådighed for offentliggørelse af brugeranmeldelser, er ansvarlig for behandling og offentliggørelse af anmeldelser, og skal i følge retningslinjerne bl.a. sørge for:
Du kan læse samtlige krav i retningslinjerne via linket nedenfor, og Dansk Erhverv står naturligvis til rådighed, såfremt medlemmer har spørgsmål til retningslinjerne eller markedsføringsloven i øvrigt.
Find retningslinjerne her: Retningslinjer for offentliggørelse af brugeranmeldelser (forbrugerombudsmanden.dk).