Gemt

Greenwashing bør også bekæmpes med øget vejledning

07. december 2021

Dansk Erhverv støtter, at FINANSLOV 2022 i forlængelse af målrettede klima- og miljøindsatser også øger midlerne til Forbrugerombudsmanden til at imødegå greenwashing.

 

Dansk Erhverv har dog en pointe i, at midlerne til Forbrugerombudsmanden bruges til både at føre sager og til øget vejledning.

”De øgede midler til Forbrugerombudsmanden er blandt andet givet i forventning om, at der i de kommende år vil ske en stigning i antallet af sager om greenwashing. Vi synes, det er vigtigt, at der bliver ført sager på dette område, så det bliver tydeligt, hvor grænserne går, og det bliver tydeligt, hvad virksomhederne må og ikke må sige i forbindelse med grøn markedsføring,” siger chefkonsulent Bo Dalsgaard, Dansk Erhverv.

Vigtigt med rådgivning til virksomhederne
Fra Dansk Erhverv lyder der en klar opfordring til, at en del af de øgede midler til Forbrugerombudsmanden bruges på øget rådgivning og vejledning til virksomhederne.

”Jo bedre vejledning, virksomhederne får om reglerne, desto færre overtrædelser vil vi forhåbentlig opleve. Det vil være til gavn for såvel virksomheder som forbrugere,” understreger Bo Dalsgaard.

Kontakt

Handel

Bo Dalsgaard

Fagchef for Forbrugeraftaler og Forbrugerklagesystemer
Medarbejderprofil