Gemt

Iværksætterinterview: Pernille Lotus om ghettobarndom, succes og skalering

10. januar 2022

imaget2erd.png

Serieiværksætter Pernille Lotus er i dag direktør for tech-virksomheden WeAreCube, som netop er blevet solgt til svenske, børsnoterede Gigger Group. Rejsen til succes har været lang - fra ghetto i Greve til at have 14 CVR-numre bag sig – og nu som partner i det stærkt voksende influencermarked.

Rejsen har ikke altid været lige let for Pernille Lotus, som havde en turbulent opvækst efterfulgt af et alvorlig stofmisbrug. Som Pernille selv siger det, så blev hun hurtigt voksen i Greves ghetto, hvor hendes mor dagligt græd over økonomien. Moren fik senere bugspytkirtel kræft, og Pernille og storebroren måtte vende hver en mønt og agere de voksne i familien. Derfor har Pernille altid forsøgt at skabe en sund økonomi selv og brugt fortidens nedture som drivkraft til at lykkedes med hendes virksomheder:

”Som ung misbrugte jeg flere forskellige stoffer og rusmidler, indtil jeg besluttede mig for at tage sagen i egen hånd. Som 23-årig startede jeg derfor min første virksomhed. Min fortid er min drivkraft til at være en succesfuld iværksætter og for at lykkes. Det er hvad, min succes bygger på. Jeg er et godt sted i dag, men vejen hertil har været fyldt med bump og udfordringer.”

Pernille Lotus har altid drømt stort og haft ambitioner om at nå til tops. Men ambitionerne er også kommet med et stort ansvar, som er kommet med dyre lærepenge:

”Jeg har altid gerne ville være direktør på papiret – lige indtil min virksomhed stod med en konkurssag i sø- og handelsretten. Så var det ikke særlig sjovt at være direktør. Jeg har 14 CVR-numre bag mig, og jeg har lært noget hver eneste gang, at jeg har måtte dreje nøglen om og rykke videre til noget nyt”, siger Pernille Lotus.

Pernille stiftede oprindeligt influencerbureauet Smac Agency, der fungerede som bindeled mellem virksomheder og influencere. Herefter fusionerede hun virksomheden med Sveriges største influencerbureau, Cube. Det betød, at Pernille blev partner i Norden største bureau indenfor influencermarkedet. I dag har Pernille Lotus solgt sit bureau, WeAreCube, for over 70 millioner svenske kroner. Med salget overtager hun en stor aktieportefølje i Gigger Group:

Med min forretningside skaber jeg gennemsigtighed på markedet for influencere. Det betyder, at virksomheder let kan se hvilke profiler, der bedst kan reklamere for deres produkt. På den måde fandt jeg en ny åbning og en ny mulighed for influencermarkedet. Jeg har et kæmpe drive og et højt ambitionsniveau. Det kommer man langt med. Der er ingen tvivl om, at hvis ikke jeg havde haft så hård en opvækst, så havde jeg ikke stået her i dag. Derfor vil jeg gerne være en inspiration for andre. Iværksætteri var min måde at komme videre. Det er jeg sikker på, at det også kan være for andre,” siger Pernille Lotus.