Gemt

Sådan afgøres det hvem der vinder offentlige kontrakter

07. december 2021

Når det offentlige køber stort ind, sker det typisk efter reglerne i udbudsloven. Et af de centrale formål med udbudsloven er at finde det bedste tilbud. I denne artikel kan du blive klogere på, hvordan det sker i praksis.

 

Konkurrencen om offentlige opgaver er hård og stiller store krav til de virksomheder, der konkurrerer om opgaverne. Derfor er det som tilbudsgiver vigtigt at vide, hvordan ordregiverne afgør, hvilket tilbud de skal vælge.

Når en opgave sendes i udbud, er det ordregiverens hovedopgave at finde det såkaldt ”økonomisk mest fordelagtige tilbud”. Dette skal bl.a. sikre, at ordregiveren ikke frit kan vælge mellem de potentielle leverandører, f.eks. ud fra hvilken virksomhed som ordregiveren måske på forhånd foretrækker.

Det mest fordelagtige tilbud findes ud fra et af de tre tildelingskriterier, som udbudsloven opstiller. Det tildelingskriterie, som ordregiveren vælger at benytte, bliver dermed afgørende for, hvad ordregiveren skal forholde sig til i forhold til de tilbud, som ordregiveren modtager fra de potentielle leverandører.

De tre tildelingskriterier er:

1. Pris
Når dette tildelingskriterie er valgt, bliver tilbuddene alene evalueret på baggrund af den pris, som tilbudsgiverne har budt ind med. Der evalueres således ikke selvstændigt på kvalitet, men ordregiveren vil typisk have indsat et eller flere mindstekrav i udbuddet, der skal sikre den ønskede kvalitetsniveau. Dette betyder dog, at man som tilbudsgiver ikke opnår nogen evalueringsfordel ved at overgå de mindstekrav, der måtte være fastsat i udbudsmaterialet.

2. Omkostninger
Ved brug af dette tildelingskriterie bliver tilbuddene evalueret på baggrund af de omkostninger, der er forbundet med produktionen eller udførelsen af de udbudte vare eller ydelse. Herved kan ordregiveren bl.a. inddrage de samlede totalomkostninger, der måtte være forbundet med udførelsen af kontrakten i hele kontraktens løbeperiode. Heller ikke her konkurreres der på kvaliteten af tilbudsgivernes opgaveløsninger.  

3. Bedste forhold mellem pris og kvalitet
Hvis dette tildelingskriterie er valgt, vil ordregiveren evaluere tilbuddene efter, hvilket tilbud der rummer det bedste forhold mellem leverandørens pris og den kvalitet, som leverandøren tilbyder. Typisk vægtes de to elementer med hver 50%, men vægtningen kan være lagt anderledes. Ordregiveren skal i forhold til kvaliteten angive en række underkriterier, der nærmere skal uddybe, hvad der lægges vægt på ved selve kvalitetsevalueringen. Dette tildelingskriterier indebærer, at det ikke nødvendigvis er det billigste tilbud, der bliver valgt, idet et dyrere tilbuds forøgede kvalitet kan opveje den forøgede pris. Som tilbudsgiver er det derfor navnlig vigtigt at sikre sig, at man har beskrevet de kvalitative dele af sit tilbud på den bedst mulige måde.

Som tilbudsgiverer det meget væsentligt at være opmærksom på, hvilket tildelingskriterie, som ordregiveren har valgt i det enkelte udbud, da det som nævnt bliver afgørende for, hvordan tilbuddet bliver bedømt. Tildelingskriteriet fremgår normalt både af udbudsbekendtgørelsen og selve udbudsmaterialet. Når det er konstateret, hvilket tildelingskriterie der er gjort brug af, bør du naturligvis tilrettelægge dit tilbud sådan, at opnår flest den bedst mulige evaluering i forhold til det relevant tildelingskriterie. 

Brug for mere vejledning om udbudsret?

Som medlem af Dansk Erhverv kan du få udbudsjuridisk rådgivning fra Dansk Erhvervs udbudsjurister, der rådgiver om alle dele af udbudsretten.

Kontakt

Offentlig-privat samarbejde

Christian Lund Hansen

Fagchef for udbudsret