{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
17. februar 2021
Regeringen, SF, Radikale Venstre, Enhedslisten og Frie Grønne har indgået aftale om en modernisering af den danske blankmedieordning, så den lever op til EU-retten.
Se aftalen: Aftale om en ny, moderniseret blankmedieordning.pdf (kum.dk).
Den nuværende blankmedieordning i Danmark er fra 1993. Det er en politisk beslutning, at privatkopiering er lovligt, dvs. at borgere har ret til at kopiere musik og film uden at aftale det med kunstnerne og producenterne bag indholdet. Til gengæld sikrer blankmedieordningen, at kunstnere og producenter kompenseres hver gang, der sælges et løst blankt lagringsmedie, som for eksempel en dvd eller et usb-stik.
Fra 2022 vil udvalgte integrerede lagringsmedier, såsom pc’er og smartphones også være omfattet af ordningen. Den nye aftale indebærer, at de omfattede lagringsmedier afgiftspålægges ud fra et samlet årligt kompensationsniveau på 93 mio. kr. Kompensationen til rettighedshaverne vil herefter afhænge af salget af de forskellige typer lagringsmedier. Taksterne på de enkelte lagringsmedier er endnu ikke fastlagt.
Ny afgift er en byrde for elektronikforhandlerne
Afgiften er en ny byrde på detailhandlen, der vil gøre forbrugerelektronik dyrere hos de danske elektronikforhandlere. Elektronik er i forvejen en af de mest konkurrenceudsatte produktkategorier, og flere danske elektronikforhandlere har måtte dreje nøglen om de seneste år. En afgift vil være konkurrenceforvridende og Dansk Erhverv frygter at salget af elektronik vil flytte fra danske til udenlandske forhandlere.
Dansk Erhvervs e-handelsanalyse viser, at køb af elektronik udgør en fjerdedel af danskernes samlede e-handel. For mange forbrugere er prissammenligning på tværs af flere hjemmesider en del af købsprocessen, så prisen betyder meget for, hvor forbrugeren vælger at handle.
Samtidig viser Dansk Erhvervs e-handelsanalyse, at 15 procent af den samlede e-handel med elektronik lander i udenlandske netbutikker. En dansk afgift på blankmedier, som smartphones, tablets og computere, kan derfor risikere, at øge andelen af elektroniksalget til udenlandske forhandlere.
En fordobling af blankmedieudvalgets anbefaling
Omlægningen af blankmedieordningen har været på vej i flere år. I den politiske proces har Dansk Erhverv lagt vægt på, at blankmedieordningen skal være evidensbaseret, at rettighedshaverne skal kompenseres på en rimelig måde i forhold til forhandlere og producenter, og at ordningen ikke må medføre øget grænsehandel med elektronik eller pålægge erhvervslivet unødige administrative byrder. Derfor har Dansk Erhverv også bakket op om rapporten fra eksperterne i Blankmedieudvalget, som udførte et grundigt og evidensbaseret forarbejde i 2017 og vurderede, at et rimeligt kompensationsniveau ville være på 44 mio. kr.
Dansk Erhverv undrer sig derfor over, at den politiske aftale fordobler det samlede kompensationsniveau og efterlyser evidens for beløbet. Fordoblingen af kompensationen i forhold til udvalgte anbefaling skaber særligt undren, eftersom forbrugerne i dag hovedsageligt streamer indhold og kun i meget begrænset omfang lagrer film og musik. Dette understøttes også af rapporten, der er udarbejdet i forbindelse med blankmedieudvalgets arbejde: ”Markedet for lagringsmedier og privatkopiering i Danmark”, Seismonaut, november 2020.
Løbende evaluering af blankmedieordningen
Dansk Erhverv finder det også problematisk, at aftaleparterne har udvidet blankmedieordningen med lagringsmedier, der som led i et ansættelsesforhold stilles til rådighed til privat brug for medarbejdere. Virksomheder har som professionelle brugere hidtil være undtaget for at betale blankmedievederlag, da ordningen er en kompensation for forbrugernes privatkopiering. Med udvidelsen af ordningen sender aftaleparterne endnu en regning til erhvervslivet afsted.
Dansk Erhverv har noteret sig, at den nærmere tilrettelæggelse af ordningen vil ske i dialog med repræsentanter for erhvervslivet og vil gå konstruktivt ind i et samarbejde med Kulturministeriet.
Blankmedieordningen skal evalueres første gang i 2023 baseret på salgstallene i 2022 og herefter evalueres hvert 3. år. Evalueringen skal belyse udviklingen i danskernes privatkopieringsadfærd og markedet for lagringsmedier.