Gemt

De europæiske forbrugere ser mere positivt på e-handel som følge af corona

28. januar 2021

E-handlen vokser markant i Europa, og både forbrugere og politikere anerkender i højere grad netbutikkernes betydning under coronakrisen. Det viser ny europæisk rapport.  

Det er ikke kun i Danmark, at coronakrisen og de medfølgende nedlukninger og restriktioner får forbrugerne til at skrue op for handlen på nettet.  

I en ny undersøgelse har E-commerce Europe spurgt 19 europæiske e-handelsorganisationer, hvordan coronakrisen og nedlukningerne påvirker e-handlen i deres land. Knap 70 % svarer, at netbutikkerne har markant oplevet fremgang under krisen, mens ingen melder om generel tilbagegang. 

 

Også hos de fysiske butikker med tilhørende e-handel er der fremgang. 

I Dansk Erhverv har vi også bidraget med data, og det viser i stor stil det samme; e-handlen buldrer frem,” siger Niels Ralund, E-handelsdirektør i Dansk Erhverv.  

Mere positivt syn på e-handel 
Mens det her knap et år inde i krisen ikke er specielt overraskende, så hæfter Niels Ralund sig i stedet ved en anden del af analysen. 

”I mine øjne er det interessant, at selvom nogle forbrugere er bekymrede for de mindre lokale butikker, så har krisen fået både forbrugere og politikere til at se mere positivt på e-handlens rolle. Det er positivt og ganske fortjent. Netbutikkerne hjælper mange forbrugere og er med til at skabe arbejdspladser og sikre penge til fælleskassen. Det vil forhåbentligt være med til at styrke branchen yderligere, når vi kommer ud af krisen.”

 

Analysen viser også, at forbrugerne gerne vil støtte de mindre, lokale butikker, men de forventer, at de kan gøre det online.  

”Det er også en tendens, vi ser i Danmark, hvor forbrugerne i stigende grad vælger de udenlandske e-handelsgiganter fra og i stedet kigger mere mod de nationale og lokale butikker. Og heldigvis ser vi også, at mange fysiske butikker har sat strøm til deres forretning for at kunne sælge under nedlukningen. 

Udviklingen vil fortsætte 
Hvad sker der, når vaccinerne for alvor bliver rullet ud og restriktionerne rulles tilbage – vil forbrugerne stoppe med at handle online?  

”Det tror jeg bestemt ikke. De fysiske butikker får forhåbentligt en masse kunder igen, men det betyder ikke, at hverken de gamle eller mange nye e-handelsforbrugere vil droppe nettet igen. Det viser vores egne e-handelsanalyser også - hver fjerde vil handle mere online i 2021, mens blot 6 % vil handle mindre. Men forbrugernes vaner vil have ændret sig, og jeg er ikke i tvivl om, at omni-channel bliver endnu vigtigere end tidligere,” siger Niels Ralund. 

Den holdning deles af de andre europæiske organisationer, som ser positivt på fremtiden.  

 

Du kan hente analysen og dykke ned i tallene for de specifikke brancher og leveringsudviklingen. 

Coronavirus-Survey-Report-

pdf

Download

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil