{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
På grund af coronanedlukningen ændrede Benedikte Lennert Christensen bag iværksættervirksomheden Vault of Spirits strategi og gjorde sine smagninger af eksklusiv spiritus virtuelle. Det viste sig at være en kæmpe succes, og i løbet af kort tid havde forretningen seksdoblet sin omsætning.
12. januar 2021
Af Anna Vejlby Hansen, Dansk Erhverv
”Vi startede Vault of Spirits fra vores kælder, og byggede det hele op fra bunden. I april 2019 havde jeg min første arbejdsdag, og det første jeg googlede var: ”Hvordan laver jeg en webshop?” og ”hvad koster bobleplast?”. Det betyder også, at vi kørte opstarten helt konservativt. Vi har solgt én flaske. Købt to – solgt to flasker og købt tre. I marts 2020 lancerede vi Danmarkspremiere på virtuel ginsmagning, hvor vi inviterede os ind i danskernes stuer fredag aften i allerbedste sendetid. Det stak helt af. Danmark var simpelthen klar til virtuelle smagninger,” siger medstifter i Vault of Spirits Benedikte Lennert Christensen.
Iværksættervirksomheden har åbnet barskabet op og sælger ud af fin, eksklusiv og sjælden spiritus. Det gælder både salg og smagninger af gin, rom og whiskey.
Et univers, hvor kunderne kan sidde i hver sin stue og drikke kvalitetsspiritus
Inden corona ramte, havde iværksættervirksomheden haft stigning i omsætningen hver måned. Da COVID-19 kom til Danmark, mærkede Benedikte Lennert Christensen, at folk var bange for at bruge penge, og at det var svært at sælge eksklusiv spiritus til flere tusinde kroner flasken: ”Folk var jo bange for at bruge penge. Ingen vidste, hvad det næste der kunne ramme var.” Den oprindelige plan var, som udgangspunkt, at afholde fysiske smagninger fra en bar i Holbæk, men fra dag ét havde Benedikte Lennert Christensen leget med tanken om også at lave virtuelle smagninger. Forårets nedlukning af Danmark gav konceptet de perfekte betingelser:
”Jeg kunne se på de sociale medier, at folk enten var skrækindjagende bange for corona eller var groet ind i sofaen til diverse Netflix-serier. Jeg var rastløs og oplevede, at andre havde det ligesom mig: Folk gik simpelthen død i corona. Det var derfor, coronanedlukningen endte med at blive Vault of Spirits afsæt til et fedt koncept. Vi fik skabt et univers, hvor vi kunne være sammen i hver vores stue og drikke kvalitetsspiritus. Alle gik jo ligesom bare rundt derhjemme med fedtet hår, og pludselig tilbød vi en oplevelse i hjemmet. Oplevelsen var samtidig en mulighed for at tage tøj og makeup på igen. Smagningerne blev derfor hurtigt et helle fra corona og et sted, hvor folk kunne søge hen uden at skænke den verdensomspændende pandemi en tanke. Vault of Spirits kunne levere den første gode ting i flere uger.”
Opskriften på den perfekte iværksætter
Det er ikke første gang, at Benedikte Lennert Christensen har overvejet at gå iværksættervejen. Hun har nemlig altid tænkt, at hun ville trives godt med at være selvstændig:
”Jeg tror egentligt, at det er fordi jeg altid har arbejdet i det offentlige. Det med at få en ide og handle på den, synes jeg er superfedt. Men det kan man bare ikke når man arbejder for nogen, og slet ikke for staten. Jeg skulle finde på noget, hvor jeg kunne gøre noget, og hvor man ikke sad på hænderne indtil diverse mellemledere havde godkendt en ny idé. Desuden hungrede jeg efter et miljø, hvor gode innovative idéer ikke blev mødt med skepsis, men med fascination i stedet. Markedet for fin spiritus var derfor det perfekte marked for mig at gå ind i. Foruden at være gift med en whisky-entusiast, var der ingen sprudlende kvinder i spiritussen. Jeg er meget udadvendt og social, og jeg synes, at historierne bag den fine spiritus er fascinerende. Det giver mig en gejst. Jeg var derfor et friskt pust i en branche, der ellers hurtigt kan blive tør og nørdet. Det gav mig og Vault of Spirits en klar fordel fra starten.”
Da Benedikte Lennert Christensen i 2019 startede Vault of Spirits i samarbejde med whisky-entusiasten Daniel René Christensen og rom-entusiasten Janus Parslov, var hun drevet af de muligheder, som branchen endnu ikke havde udnyttet, men samtidig oplevede hun, at der pludseligt var dybt at falde som ny chef for sig selv og for sin egen virksomhed:
”Selvom det var fantastisk pludseligt at være herre i eget hus, var overgangen fra menig lønmodtager til selvstændig skræmmende. Jeg gik fra stabile rammer til 100 pct. at være afhængig af min egen indsats og resultater. Der var ingen, der havde lagt et sikkerhedsnet ud under mig. Diverse erhvervsfora har givet mig selvtilliden til at realisere mine ambitioner på min virksomheds vegne. Jeg har erfaret, at det er afgørende når man er selvstændig at have lokale erhvervsfora eller et medlemskab hos Dansk Erhverv. Den sparring som de fora har givet mig har været uvurderligt, og det er noget af det, der har betydet mest for mig i min opstartende fase”.
Timingen var en gave
2020 var et hårdt år for danske virksomheder. COVID-19 tog pusten fra mange, og flere iværksætterdrømme faldt til jorden. For Vault of Spirits gav COVID-19 webshoppen helt nye muligheder:
”Da jeg gik online med vores virtuelle smagninger, havde jeg måske håbet på 25-30 stykker. Så endte vi med at sælge 285. Vi var en lillebitte virksomhed. Jeg har to små børn, som var hjemme under nedlukningen sidste forår. Så jeg arbejdede om natten. Der var en uge, hvor jeg gennemsnitligt fik 3 timers søvn. Det har været blod, sved og tårer, fyldt med rutsjebaneturer af adrenalin og frygt. Nogle gange går det godt, andre gange går det ikke så godt. Og den her gang der gik det så rigtig, rigtig godt. Som nyopstartet har vores måde at tænke ud af boksen på givet os et kæmpe forspring. Vi er blevet et brand og et tilvalg for rigtig mange mennesker i Danmark.”
For Vault of Spirits viste coronanedlukningen ironisk nok at være den perfekte timing. Dette var langt fra tilfældet for størstedelen af danske iværksættere og startups. Heldigvis er roden af dansk iværksætteri nytænkning, og det glæder Benedikte Lennert Christensen sig over: ”Folk skal finde deres egen vej ud af coronaudfordringerne. Jeg kan se, at flere den sidste tid er begyndt at arrangere virtuelle events - også smagninger som vores. COVID-19 har ramt mange danskeres levebrød, og der skal være plads til, at vi alle innoverer. Derfor er jeg egentlig ikke så bange for konkurrence, for jeg ser det snarere som et kæmpe skulderklap at folk lader sig inspirere af os. Vi skal ikke spænde ben for hinanden. Jeg har eksempelvis lige hjulpet en, der skal holde ginsmagning i næste uge, han manglede samplingglas - vi skal jo kunne hjælpe hinanden”
Ligesom rigtig mange andre virksomheder oplevede Vault of Spirits, at tingene stille og rolig begyndte at gå i stå i takt med, at Danmark lukkede ned. Webshoppen havde tre til fire ordre på seks dage, men efter de virtuelle smagninger er ordrerne tikket ind. Benedikte Lennert Christensen opfordrer derfor andre iværksættere til at tænke ud af boksen og se udfordringer som givende muligheder:
”Det er mit indtryk, at mange gode folk med flair for iværksætteri fik sig en ordentlig mavepuster i 2020, men det tror jeg egentlig er en stor misforståelse. Krisen gav jo perfekte rammer til nytænkning. Jeg håber, at jeg kan være med til at vise andre selvstændige vejen til at finde alternative måder at drive virksomhed på. Hvis man får en god ide, så skal man da gøre noget ved det. Hvis den ikke går, så videre. Vi skal ikke være så bange for at tage skridtet, og ærlig talt – det er da ikke første gang, at jeg synes, at jeg har fået en god ide. Denne gang er folk bare enige.”
Næste stop: Vækst
Benedikte Lennert Christensen fortæller, at hun gennem de seneste mange måneder har brugt enormt meget tid på praktiske ting, hvilket egentlig har hæmmet hendes drømme om kreativitet og vækst. Webshoppen sælger nemlig kvalitet, og det skal pakkerne afspejle når de når forbrugeren. Kvalitet tager tid:
”Jeg har indset, at jeg har brug for driftshjælp. Når jeg får hjælp til den praktiske del, betyder det, at jeg kan fokusere på at udvikle virksomheden, og gøre det som jeg er god til. Nu vækster vi, og den bølge vil vi blive ved med at ride videre på. Vi skal ansætte flere kræfter, og så kommer vi til at introducere månedsabonnementer, hvor kunderne kan abonnere på et whisky-, rom- eller gin-univers.
Da vi startede i kælderen, troede jeg egentligt, at jeg ville være tilfreds med et mindre foretagende, hvor vi omsatte for at dække udgifter, men jeg har opdaget, at det er væksten, der driver mig. Derudover er det at drive forretning blevet en livsstil for mig og min familie. Ungerne er med i firmaet i weekenderne, hvor de falder om på luftmadrasser om aftenen. Vi er en familie, der har en virksomhed. Familieliv og virksomhedsdrift er ikke hinandens modsætninger. Vores børn hjælper til, og de er en del af virksomheden.”
Benedikte Lennert Christensen fortæller, at pengene skal blive i virksomheden, så den kan vækste. Med tiden har familien nemlig fået større og større ambitioner for driften og udviklingen:
”Vores første vækstsucces var, da vi voksede ud af kælderen. Vi købte et showrum i Holbæk med lager og kontor, der afspejler vores koncept og vores tanker. Da vi lancerede den første smagning, kunne vi sagtens have sagt, at nu har vi solgt 50 smagninger - og det er nok. Men det gjorde vi ikke. Vi knoklede hele natten i mange måneder, mens børnene sov. Det har skabt grobund for at blive et stort navn i Danmark inden for spiritus. Til vores seneste virtuelle ginsmagning solgte vi over 1000 ginsmagningssæt. Vi oplever altså stadig stor vækst i vores virtuelle smagninger. Da jeg i 2019 foretog google-søgninger om bobleplast, havde jeg aldrig nogensinde i min vildeste fantasi drømt om, at vi ville stå her i dag. Det føles som en kæmpe sejr.”