; ;
Gemt

Forbrugerombudsmanden: Urimeligt at have et fast gebyr for udnyttelse af en returret

07. juli 2021

En design- og møbelvirksomhed solgte varer fra sin netbutik og fra sine fysiske butikker.

Virksomheden tilbød de kunder, der købte i den fysiske forretning, 4 dages fuld returret fra købet i forretningen. Hvis forbrugeren fortrød aftalen efter de 4 dage, hvor virksomheden var gået i gang med at producere møblet, skulle forbrugeren dog betale et fast gebyr på 25% af købesummen, som betingelse for at udnytte returretten.

Forbrugerombudsmanden mente, at det var et urimeligt vilkår, da erstatningen højst kunne udgøre det tab, butikken havde lidt ved kundens fortrydelse af aftalen.

Virksomheden indvilligede efter forhandling med Forbrugerombudsmanden i, at vilkåret skulle have følgende indhold: Forbrugeren skal betale et beløb svarende til virksomhedens tab, dog højest 25 % af varens pris ved udnyttelse af returretten.

Endvidere gjorde Forbrugerombudsmanden opmærksom på, at vilkårene for at returnere et varekøb foretaget i en fysisk butik skal oplyses tydeligt over for forbrugeren hver gang muligheden for at returnere nævnes, og inden købsaftalen indgås.

Ved køb i netbutikken var der 14 dages fortrydelsesret. Det er et lovkrav, at forbrugere skal kunne fortryde i 14 dage efter varens levering.

Ved køb fra en fysiske butik er der ikke fortrydelsesret eller returret efter loven. Det vil sige, at fysiske butikker ikke er forpligtet til at give hverken fortrydelsesret eller returret. Fortryder en kunde et køb, når der ikke er fortrydelsesret, vil kunden normalt skulle erstatte virksomhedens tab i den forbindelse. Dvs. den erhvervsdrivendes avance, hvis der er tale om et såkaldt genuskøb, eller forskellen mellem den aftalte pris og den pris varen kan sælges for til en anden kunde i fx et outlet, hvis der er tale om et specieskøb.

Læs sagsomtalen fra Forbrugerombudsmanden

Kontakt

Digital Handel

Tina Morell

Chefkonsulent