Gemt

E-handelsanalysen: Antallet af forbrugere, der følger virksomheder og influencers på sociale medier, vokser markant

01. juni 2021

De danske forbrugere er flittige følgere på de sociale medier, hvor influencers og virksomheder kæmper om deres gunst. Coronakrisen har sat yderligere fut under udviklingen. Det viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse. 

Hent E-handelsanalysen nederst på siden.

Da PanzerGlass i januar 2020 gik i luften med en netbutik, var der ikke tvivl om, at en del af marketingbudgettet skulle bruges på at samarbejde med influencers. Det har virksomheden ikke fortrudt, forklarer Global Digital Marketing Manager Janni Eghøj Hansen. 

”Det har både give os øget brand awareness, øget trafik og konverteringer. Brugen af influencers har også vist sig at være et rigtig godt match til vores resterende marketingaktiviteter, og går rigtig fint hånd i hånd med blandt andet vores betalte annoncering. 

PanzerGlass er langt fra alene om at arbejde sammen med influencers og bruge de sociale medier til at styrke forretningen, og det giver ganske god mening. Forbrugerne er nemlig vilde med at finde inspiration her. 

En ny E-handelsanalyse fra Dansk Erhverv viser, at mere end hver tredje forbruger følger virksomheder og influencers på de digitale kanaler. Det er en markant fremgang fra de 23 %, som sidste år svarede ja til tilsvarende spørgsmål.  

”Det ser ud til, at coronakrisen har fået markant flere forbrugere til at søge mod sociale medier og influencers for inspiration,” siger Simon Bjerremann, chefkonsulent i Dansk Erhverv. 

Det ser ud til, at coronakrisen har fået markant flere forbrugere til at søge mod sociale medier og influencers for inspiration,”

- Simon Bjerremann, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Kvinder finder tøj, mens mænd finder elektronik

Der er fremgang i alle varegrupper, så lige meget hvad forbrugerne er på jagt efter, så bruger de influencers og virksomhedernes profiler på sociale medier som inspirationskilde.  

Der er dog stor forskel på, hvad mænd og kvinder søger inspiration til: Kvinder er på jagt efter tøj, mens mænd gerne vil have gode råd til at finde det næste køleskab – groft sagt. Det er også noget, PanzerGlass tager hensyn til ved at arbejde sammen med forskellige typer influencers. 

”Det gør vi for at nå den brede målgruppe med forskellige behov, men også for at få skabt kendskab til hele vores produktportefølje. PanzerGlass’ produkter kan bruges af alle mennesker med en smartphone, tablet, smartwatch osv. og derfor er det enormt stærkt at bruge forskellige typer af influencers, der hver især kan sætte deres favorit og behov for skærmbeskyttelse i front. Én type influencer går f.eks. meget op i biler og viser, hvordan vores produkter dækker lige netop deres behov og en anden går op i fashion og viser deres følgere et andet behov som skærmbeskyttelse fra PanzerGlass løser,” siger Janni Eghøj Hansen. 

Se flere analyser her.

Facebook for de ældre, Snapchat for yngre  
De klart mest populære sociale medier er Instagram og Facebook, som er blevet et slags ”alle-mands-eje”, hvor cirka 3 ud af 4 onlinehandlende forbrugere følger netbutikker, mærker eller influencers, men Youtube fylder også fortsat mere som kilde til inspiration blandt forbrugerne. Der er dog væsentlige forskelle på generationerne.  

”Facebook har virkelig godt fat i de ældre, men de mere visuelle medier som Instagram og Snapchat hitter hos de unge. Det er også værd at bemærke, at TikTok på forholdsvis kort tid har fået ganske fint fat i yngre forbrugere, ” siger Simon Bjerremann. 

Vennerne er de vigtigste, men udnyt muligheden 
Selvom forbrugerne er flittige følgere på de sociale medier, så er det stadig omgangskredsen, der er den vigtigste inspirationskilde. 

Det betyder dog ikke, at man ikke skal opgive kampen om at vinde forbrugernes gunst, siger Simon Bjerremann. 

”Vi ved, at forbrugerne gerne vil inspireres på sociale medier og af influencers, og 55% af de danskere, som køber efter at have fundet inspiration på sociale medier, foretager altid eller oftest købet online. Det er tydeligt, at yngre forbrugere i højere grad end ældre forbrugere ”følger købet til dørs” online, mens ældre forbrugere i højere grad finder vej til de fysiske butikker, når købet skal foretages. Der er altså god mening at i bruge de her kanaler og muligheder – hvad enten du er netbutik eller ej.” 

 

Hent hele E-handelsanalysen for april 2021 ved at logge ind.

Kræver medlemskab

Du skal være logget ind for at få adgang til artiklen

Det er kun medlemmer af Dansk Erhverv, der har adgang til vores artikler og værktøjer.

Endnu ikke bruger? Opret dig

Kontakt os

Politik og Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent