; ;
Gemt

Kinesisk komet slår Amazon af pinden: Myndigheder og virksomheder skal holde øje

07. juni 2021

Shein stormer frem ved hjælp af algoritmer og influencers og viser, hvor hurtigt markedet kan bevæge sig. Den kinesiske vækstvirksomhed understreger også behovet for kontrol og fair konkurrence, mener Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

I USA har netbutikken slået selveste Amazon af mest-downloadede-app-pinden. I Danmark ligger den i top tre på både Apple og Googles downloadlister.

Alligevel havde hverken jeg eller mine danske og europæiske e-handelskolleger hørt om Shein før for ganske nylig.

Det havde mit barnebarn på 10 år til gengæld. Hun kender virksomheden fra Youtube.

Det forklarer meget fint Sheins voldsomme succes; de kender deres målgruppe og ved, hvor og hvordan de skal ramme dem.

Virksomheden er enorm på sociale medier som Instagram og TikTok, hvor unge kvinder og influencers fremviser de varer, de køber eller modtager fra virksomheden. Det er en god opskrift – det digitale tøjsalg buldrer frem, og Dansk Erhvervs seneste e-handelsanalyse viser, at især de unge kvinder søger efter nye varer på sociale medier, hvor de følger influencers i stadig stigende grad.

"Jeg kan godt forstå, hvis veletablerede virksomheder som H&M og Bestseller tænker; hvor kom de fra?"

- Niels Ralund

Hvad er Shein?
Shein blev grundlagt i 2008, men har først inden for de seneste fem år for alvor fået fart på ved at sælge modetøj – især til unge kvinder.

Konkurrenterne er giganter som H&M, Zara og danske Bestseller, men tøjet er ofte markant billigere, og så bliver det produceret lynhurtigt, så det følger moden fra sociale medier i realtid. Shein kan producere 30.000 nye produkter om ugen, mens Zara kan producere 50.000 om året.

”De fanger trends virkelig hurtigt. Ser du det på Instagram den ene dag, kan du se det på Shein næste dag”, som en dansk forbruger forklarer til TV 2.

De billige produkter og den ekstremt hurtige produktionstid på ca. en uge er et hit hos forbrugerne. Shein omsætter for mere end 90 mia. kr., har en værdi på 15 mia. dollars og er til stede på mere end 200 markeder.

Jeg kan godt forstå, hvis veletablerede virksomheder som H&M og Bestseller tænker; hvor kom de fra?

- Shein er store på sociale medier som TikTok, hor de har knap 2 mio. følgere

Kinesisk camouflage
Den hurtige produktionstid kan Shein takke en algoritme, som indsamler brugerdata for. Virksomheden ved hele tiden, hvad forbrugeren vil have, der er ingen mellemmand og et hav af kinesiske tekstilfabrikker står klar til at producere tøjet, inden du kan nå at sige bæredygtighed.

Shein er fra Kina, men de gør alt, hvad de kan for at skjule det. Varerne bliver ofte sendt fra USA eller europæiske lande, og man kan i det hele taget ikke se nogle kinesiske spor på appen eller hjemmesiden.

"Det er smart og forståeligt set med Sheins briller, men det er vigtigt, at både myndigheder og forbrugere ved, at Shei.com trods camouflage er kinesisk."

- Niels Ralund

Det er helt bevidst – virksomheden vil ikke puttes i samme kasse som TikTok og WeChat, der begge kritiseres for at have et endog meget afslappet forhold til persondata, og derfor er i fare for at blive udelukket i flere lande.

De vil formentlig heller ikke sammenlignes med Wish.com, der er berygtet for at sælge billige varer, der ikke overholder almindelig produktsikkerhed.

Det er smart og forståeligt set med Sheins briller, men det er vigtigt, at både myndigheder og forbrugere ved, at Shei.com trods camouflage er kinesisk og tilsyneladende godt kan sammenlignes med sine kinesiske søstervirksomheder:

  • Forbrugerrådet Tænk vurderer, at datasikkerheden er lav, og at forbrugerne ikke har kontrol over data.
  • Samtidig er Tænks tillid til, at de ekstremt billige produkter lever op til de standarder, som konkurrenternes produkter skal, ”meget, meget lav”.

Belært af erfaringerne fra Wish.com deler jeg Tænks bekymringer.

Inspiration og kontrol
Sheins vanvittige vækst og forretningsmodel er fascinerende, og der er helt sikkert inspirerende elementer i forretningen, som giver os et glimt af, hvordan teknologien og nye marketingkanaler er med til at forme fremtidens handel.

Men den understreger også behovet for kontrol og internationale regler, der kan sikre, at virksomheder konkurrerer på lige vilkår.

1.juli er det slut med den berygtede momsbagatelgrænse, hvilket betyder, at virksomheder som Wish.com ikke kan sende billige, momsfri varer til danske kunder. Det glæder Dansk Erhverv, men glæden kan hurtigt forsvinde, hvis ikke myndighederne sikrer, at virksomhederne så også betaler den moms, de skal.

Vi mener også, at virksomheder som Wish.com og Shein skal være underlagt samme regler som danske og europæiske virksomheder, når det handler om produktsikkerhed. Det er hverken fair for forbrugere eller danske virksomheder, hvis kinesiske virksomheder ganske uhindret kan sende farlige produkter til danske kunder uden konsekvenser.

Det bliver interessant at følge Sheins fortsatte færd – jeg håber, at både virksomheder og myndigheder vil holde øje med den kinesiske komet.

Kontakt

Digital Handel

Niels Ralund

E-handelsdirektør
Medarbejderprofil