; ;
Gemt

Salget af bolig- og haveprodukter eksploderede under coronakrisen

21. juni 2021

Under corona-nedlukningerne blev onlinesalget af byggematerialer og planter i flere måneder fordoblet. Det viser ny brancheanalyse fra Dansk Erhverv. 

Du kan hente hele analysen nederst på siden, hvis du er logget ind.

Store dele af dansk erhvervsliv blev hårdt ramt, da coronavirussen lukkede Danmark ned. Der var dog også brancher, der fra den en dag til den anden oplevede en markant fremgang i salget – især på nettet. 

De virksomheder, der sælger bolig- og haveprodukter, hører til den gruppe. En ny analyse fra Dansk Erhverv viser, at onlinesalget af disse varer i flere perioder under krisen blev fordoblet. 

”Analysen bekræfter det, vi har hørt fra flere af vores medlemmer. Salget eksploderede simpelthen fra den ene dag til anden,” forklarer Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv og uddyber. 

”Det interessante er, at det ikke er faldet i de mere ”åbne måneder” i 2020. Her har niveauet været det samme som før krisen, og i begyndelsen af 2021 har det ligget markant over samme periode de sidste år. Der er altså tale om et markant ekstraforbrug.” 

Køkken(have)opdateringer i byerne og tilbygninger på landet 
Forbruget er jævnt fordelt på mange forskellige varer, men forbrugerne har især brugt penge på at give køkkenet en kærlig hånd og opjustere hjemmekontoret med nye møbler. 

I de mindre byer og provinsbyerne har forbrugerne især købt byggematerialer, mens storbyforbrugerne har fokuseret på at opdatere køkkenet og pifte lejlighederne op med planter. 

”Det er alle forbrugergrupper – bortset fra de helt unge – der har shoppet løs, og de har købt mange forskellige varer, så der er god grund til at tro, at udviklingen vil vare ved på den anden side af krisen,” vurderer Niels Ralund.  

Pris og tilgængelighed lokker 
Bekvemmeligheden er med afstand forbrugernes primære grund til at handle online generelt, men når det handler om bolig- og haveprodukter, er prisen mere afgørende. Det kommer dog an på varerne – ved byggematerialer vejer prisen tungt, mens muligheden for at få leveret varen til døren vejer tungest for forbrugerne, der handler planter online. 

”Det kan hænge sammen med, at byggematerialer oftere er en del af et lidt større projekt, hvor mange har et budget, der skal overholdes,” vurderer Niels Ralund. 

Click & collect stormer frem 
Over halvdelen (56%) af ordrerne på bolig- og haveartikler leveres som selvhentere, hvor forbrugerne selv klarer ”last mile”. Den valgte leveringsmetode afhænger dog i høj grad af varegruppen, og mens store varer som planter og møbler oftest leveres på hjemmeadressen, er forbrugerne klar til selv at hente værktøj og køkkenudstyr i pakkeshoppen eller på netbutikkens adresse. Det ligner det generelle mønster fra e-handlen, men er en dog en væsentlig forskel, forklarer Niels Ralund.  

”13 % af alle ordrerne bliver hentet på netbutikkens adresse. Altså click & collect. Det er næsten en fordobling i forhold til den generelle e-handel. En mulig forklaring er, at mange virksomheder har haft travlt med at komme online og så er det en forholdsvis enkel løsning at implementere. En anden forklaring er, at fragten kan være forholdsvis dyr, når det f.eks. er byggematerialer, og så er det fristende at leje en trailer eller på andre måder selv stå for fragten.” 

Savner mulighed for at mærke varen 
Knap 8 ud af 10 forbrugere vil gerne købe bolig- og haveprodukter online, men for dem, der ikke vil, er det især den manglende mulighed for at røre ved varen, der standser dem. Modstanden er størst hos pensionisterne og de yngre forbrugere.  

Du kan hente hele analysen ved at logge ind

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent