{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
06. maj 2021
En netbutik havde solgt nogle rafter til en privat kunde. Det var oplyst på hjemmesiden, at der var en leveringstid på 5 til 7 dage. Det viste sig imidlertid, at leverandøren ikke kunne levere rafterne, men udskød leveringen igen og igen.
Kunden blev ærgerlig over, at varen ikke blev leveret som lovet, og han skrev, at ”det ville klæde netbutikken at yde kompensation i form af fx gratis levering”.
Netbutikken spurgte Dansk Erhverv, hvad kunden egentlig har ret til i den situation.
Når en kunde køber en vare i en almindelig netbutik med købefunktion, er der indgået en bindende aftale.
Hvis netbutikken ikke er i stand til at levere varen som lovet, misligholder netbutikken aftalen, og er forsinkelsen væsentlig, eller leveres varen ikke til aftalt tid, kan kunden hæve købet og få pengene tilbage.
Den erhvervsdrivende kan dog også være forpligtet til at betale erstatning, hvis kunden lider et uundgåeligt, økonomisk tab som følge af misligholdelsen. Det er fx tilfældet, hvis varen er dyrere i andre netbutikker. Kunden har derimod ikke krav på kompensation for den ulempe, der er forbundet med at vente på varen. Det er normalt ikke et økonomisk tab.
I den konkrete sag ville kunden ikke lide et tab ved at handlen blev hævet, da de samme eller tilsvarende rafter kunne købes andre steder til nogenlunde samme pris.
Netbutikken spurgte kunden, om han ville fastholde købet og afvente levering, eller om han ville hæve købet. Kunden valgte at hæve købet, og da han ikke havde lidt et økonomisk tab, som kunne kræves erstattet, opgav han sit krav om kompensation.
Tilsvarende eksempler fra Forbrugerklagenævnets praksis
En forbruger købte et kamera og fotoobjektiv, som den erhvervsdrivende oplyste, at han ikke kunne levere.