Gemt

Vejen til køb går over søgemaskiner og sociale medier - ikke de fysiske butikker

11. marts 2021

Søgemaskiner som Google er fortsat forbrugernes primære indgang, når de besøger nye netbutikker, men der er så småt gang i et interessant ungdomsoprør. På betalingsområdet fortsætter mobilerne fremgangen.  

De danske forbrugere er generelt yderst trofaste på nettet, og 7 ud af 10 køb sker i butikker, de allerede har handlet i. Når forbrugerne bevæger sig ud i ukendt territorie, får de oftest hjælp af en søgemaskine – typisk Google. 

Søgemaskinerne er mest populære hos de ældre forbrugere, mens de yngre forbrugere i stigende grad finder frem til nye butikker via sociale medier og deres omgangskreds. 

Nej, de fysiske butikker er ikke prøverum for e-handlerne 
Det er efterhånden en sejlivet myte, at forbrugerne først gør i de fysiske butikker for at prøve varerne, inden de køber dem på nettet. E-handelsanalysen 2020 viser dog endnu en gang, at det ikke er tilfældet.  87 % af forbrugerne gør deres research online, hver tiende bruger både nettet og de fysiske butikker, mens blot 3 % først går i de fysiske butikker.  

Der er forskel på, hvilke varer man køber, men tendensen er stadig den samme: De fysiske butikker bliver ifølge vores tal meget sjældent brugt som prøverum inden køb på nettet,” siger Simon Bjerremannchefkonsulent i Dansk Erhverv. 

Hver tredje køb sker med en smartphone 
Ser vi på, hvilke devices forbrugerne bruger, når de shopper på nettet, er der betydelig mere gang i udviklingen. 

I 2018 brugte 1 ud af 5 forbrugere en smartphone, når de handlede online; I 2020 var det tal vokset til hver tredje forbruger. 

Og udviklingen ser ikke ud til at bremse den kommende tid. Det er nemlig i høj grad de yngre forbrugere, der bruger deres smartphone til både at søge og købe på nettet. Særligt børnefamilierne er glade for telefonen, når de skal handle. 

”For netbutikkerne er det en god udvikling. Analyser viser nemlig, at forbrugere, der bruger telefonen til at handle, køber mere på nettet,” forklarer Simon Bjerremann. 

Mobilbetalinger eksploderer 
De allestedsnærværende smartphones har også stor betydning for, hvordan forbrugerne betaler. 

Andelen, der vælger at betale med en mobilapp, er  21 %, hvor andelen i 2016 kun var 3 %. Det er sket trods en historisk træghed ift. at ændre betalingsvaner.  

Generelt er det de direkte kortbetalinger, der har taget det største tab i markedsandel i takt med, at mobilbetaling har vundet frem. 

”Det er samtidig interessant, at mens 21 % har betalt med via en mobilapp, så foretrækker 29 % at gøre det. I 2019 var tallene henholdsvis 16 & og 23 %. Der er altså potentiale for yderligere vækst, og flere netbutikker kan med fordel overveje, om de skal tilbyde løsningen,” slutter Simon Bjerremann.  

 

Hent hele E-handelsanalysen 2020 ved at logge ind. 

 

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent