Gemt

Google ændrer dine sidetitler i søgeresultatet – hvad betyder det for dig?

22. november 2021

Slå koldt vand i blodet og kig på din data. Det er et af rådene til de danske netbutikker, efter at Google har ændret algoritmen for, hvilken sidetitel der bliver vist i søgeresultatet.  

Chokbølger er et stort ord, men det det gav i hvert fald hævede øjenbryn og smånervøse trækninger i mange danske netbutikker og bureauer, da Google tidligere i år meddelte, at der ville blive ændret i sidetitlerne – også kendt som Title Tags.   

”Title tagget er typisk det, man klikker på i søgemaskinerne, og netop derfor kan et velskrevet Title tag dermed også øge klikraten og dermed trafikken til en hjemmeside væsentligt. Derfor er det en markant ændring, Google laver”  forklarer Esben Rasmussen fra bureauet Resolution og påpeger, at de første tal viser, at omskrivningen sker væsentligt hyppigere, end Google har udmeldt, og ser ofte ud til at være negativ.  

“Det interessante her er, at hvis et website har et title tag, som Google omskriver, så peger dataene på, at Google i ca. halvdelen af tilfældene vælger at gå med det, som står i sidens H1. Det er i sig selv jo dybt problematisk, for der er jo markant forskel på, hvad du skriver for at drive folk ind i butikken, og hvad du så viser inde i butikken.”  

Carsten Rose Lundberg, fagchef for digital handel i Dansk Erhverv, er enig i, at det er en markant ændring. Han mener dog, at du, inden panikken rammer og du smider alle SEO-strategier i skraldespanden, bør slå koldt vand i blodet.  

”Det er hverken første eller sidst gang Google ruller ændringer ud, der ved første øjekast virker nærmest katastrofale. Fælles for alle udrulninger er dog, at man ikke skal handle i panik baseret på de første par dages resultater. Bevar roen, monitorer og ager først, når dønningerne har lagt sig, og du har et realistisk billede af konsekvensen. Hvis man handler i panik, risikerer man at gøre ondt værre, og man gør det meget svært for sig selv at vurdere, om resultaterne skyldes Googles ændring eller de ændringer man selv har lavet.”  

Kig på din data  

For at hjælpe dig med at bevare roen og håndtere ændringerne, har vi taget en snak med Janus Halvorsen, som er SEO-konsulent i Skjoldby&Co. I nedenstående forklarer han ændringerne og præsenterer forslag til, hvordan du håndterer det. 

Hvad er konsekvenserne? 

Den mest angstprovokerende konsekvens er, at vi reelt har mistet kontrollen over vores sidetitler. For bureauer og virksomheder der arbejder intensivt med SEO, kan det være en pille, der er virkelig svær at sluge.   

Hvis vi kigger på de faktiske ændringer i sidetitler, er de 2 hyppigste, at Google har valgt at erstatte sidetitlen med H1’eren fra den pågældende landingsside og/eller har tilføjet firmanavn sidst i sidetitlen.  

Der er desuden rapporter om, at Google, i sjældne tilfælde, hiver tekst fra ankertekst eller brødtekst. Der er dog, som sagt, tale om sjældne tilfælde, og det er ikke noget vi har oplevet. Jeg vil derfor fokusere på de 2 første. 

Først og fremmest skal vi huske på, at Google ikke gør det for at være dumme eller for at genere os. De gør det for at give brugerne en bedre oplevelse, og det gør de ved at sikre gennemsigtighed og relevans for brugerne.  

På den baggrund giver de 2 ændringer faktisk rigtig god mening i rigtig mange tilfælde.  

Der er virkelig mange eksempler derude på sidetitler, som er alt andet end optimale i forhold til kort og præcist at beskrive, hvad indholdet faktisk er på den side, der henvises til.  

Vi ser ofte eksempler på:  

  • Automatisk genererede og intetsigende sidetitler. 
  • For lange sidetitler der ikke vises i sin helhed. 
  • For korte sidetitler som ikke er beskrivende for indholdet på siden. 
  • Overoptimerede sidetitler.  

De første 3 ser vi oftest hos virksomheder, som ikke arbejder intensivt med deres digitale tilstedeværelse. 

Den sidste ser vi oftest hos virksomheder, som er mere bevidste om, at sidetitlen er vores første mulighed for at kommunikere direkte til vores kunder, og at dens formål er at springe i øjnene, vække brugernes opmærksomhed og få dem til at klikke sig ind på vores site.  

Der er dog rigtig mange eksempler på, at clickbait-indsatsen har taget overhånd, og at sidetitler er blevet stoppet til randen med keywords og Call To Action i VERSALER. Vores egen branche er helt sikkert skyldige i, at have skubbet kraftigt til denne udvikling gennem de seneste år.  

Når brugerne bliver eksponeret for H1’eren derimod, er de allerede blevet suget ind i vores univers, og vi har derfor ikke samme tendens til at prøve at få formuleringerne til at lyde som en spiseseddel fra en sensationshungrende formiddagsavis. Derfor består vores H1’ ere ofte af en enkel og kortfattet beskrivelse af sidens indhold - hvilket er præcis hvad Google ønsker. 

Sammen med en eventuel tilføjelse af firmanavn får brugerne derfor en enkel og god beskrivelse af sidens indhold samt information om, hvilket site de er ved at bevæge sig ind på. Alt i alt ikke det værste der kan ske - for brugerne i hvert fald.  

Hvad kan vi gøre?

Det store spørgsmål er selvfølgelig, hvordan vi skal forholde os til ændringerne - Hvad skal vi gøre?  

Det første råd herfra er, at slå koldt vand i blodet og anlæg en pragmatisk og konstruktiv tilgang til ændringen. 

Kig på data. Hvilke konsekvenser har det haft for de sider der er berørt?  

Start med at identificere hvilke sider der har fået ændret sidetitler og brug data fra Google Search Console til at vurdere hvad betydningen har været.  

Det er en vigtig pointe, at ændringen ikke har betydning for placeringerne. Det er derfor primært CTR (click through rate) performance, du skal fokusere på.  

Hvis ændringen ikke har haft negative konsekvenser, er spørgsmålet vel i virkeligheden, om du overhovedet skal foretage dig noget som helst. 

Ønsker du alligevel at dykke dybere, eller har du et indgroet behov at forsøge at tage kontrollen tilbage, er den gode nyhed, at du nu faktisk faktisk kan begynde at teste forskellige ændringer af. 

Tidligere kunne Google finde på at tilpasse sidetitler til konkrete søgninger. Det er de, ifølge eget udsagn, gået væk fra. De ændrede sidetitler er derfor statiske - på Googles nåde selvfølgelig.  

Det betyder, at du aktivt kan arbejde på at vinde dine sidetitler tilbage.  

Udvælg et par sider, som er ramt af ændringen. Kig først og fremmest dine sidetitler igennem med kritiske og objektive briller. Er de rent faktisk beskrivende for indholdet på den side, de henviser til. Er de ramt af ændringen, er dette jo i hvert fald ikke tilfældet i Googles øjne.  

Derfor:  

  • Arbejd med de pågældende sidetitler. Prøv forskellige versioner af, og se om dine ændringer slår igennem i SERP. 
  • Suppler eventuelt med små tweaks i overskrifter og evt brødtekst. 
  • Sørg for at dokumentere dine ændringer.  

Når du er lykkedes med at få dine egne sidetitler i SERP, har du fundet en formel, som du kan bruge på andre sider på dit site.  

Vores eget site 

På vores eget website, skjoldby.com, er der faktisk en del sidetitler, der er blevet er blevet ændret.  

Når vi sammenligner vores nuværende sidetitler på vores 50 vigtigste sider (dem der tiltrækker mest trafik) med dem vi havde før den famøse update, er der 20 ændringer.  

1 af dem har vi selv ændret i forbindelse med en opdatering af indholdet på siden. Husk i øvrigt selv at være opmærksom på om du, andre i din organisation eller eventuelle samarbejdspartnere har har ændret eller optimeret sidetitler inden for perioden. 

Det vil altså sige, at Google har ændret 19 af 50 sidetitler. Ændringerne er som følger:  

  • 5 sider har fået erstattet sidetitel med H1. 
  • 6 sider har fået tilføjet firmanavn. 
  • 5 sider har fået erstattet sidetitel med H1 + tilføjet firmanavn. 
  • 1 side har fået forkortet sidetitel. 
  • 1 side har fået tilrettet sidetitel + tilføjet firmanavn. 
  • 1 side har fået tilføjet keyword. 

Vi har faktisk set en generel stigning i CTR performance siden ændringen og har derfor ikke foretaget os yderligere. 

Vi monitorerer selvfølgelig udvikling - særligt i forhold til om enkelte sider begynder at dale i performance. 

Indtil da bruger vi energien på tiltag, som har større potentiale.  

Esben fra Resolution istemmer:  

"Udvælg en håndfuld sider på dit site, som er gode til at drive trafik fra Google - det kunne være kategorisider i en webshop. Tjek om de er påvirkede af omskrivninger.  

Gør så det samme for knap så vigtige sider - det kunne f.eks. være produktsider eller filtrerede oversigtssider.  

Vurdér OM det er et problem og hvor stort det er.  

Googles ambition om at hjælpe vil ofte give rigtig god mening på nedprioriterede produktsider, men hvis "hjælpen" betyder dårligere performance på vigtige kategorisider, så der kommer mærkbart mindre trafik, bør der kigges på, om der skal skrues på de signaler, vi ved, Google bruger, når titler omskrives." 

Kontakt os

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Fagchef for digital handel