Gemt

Udsigt til millionbøder for overtrædelse af markedsføringsreglerne

Folketinget har vedtaget ændringer til markedsføringsloven og fra 1. januar 2022 er der derfor udsigt til højere bøder, strengere regler for markedsføring målrettet unge og et forbud mod brug af influenter, der er yngre end 15 år.

Nyhed

Handel | 2021-11-29

Når de nye regler træder i kraft den 1. januar 2022, vil bøder for overtrædelse af markedsføringsloven som udgangspunkt blive beregnet på baggrund af omsætningen i din virksomhed. Hvis din virksomhed har en omsætning mellem 100 og 200 millioner kroner, vil en bøde som udgangspunkt blive på mellem 500.000 og 1.999.999 kroner. Bøden kan blive enten højere eller lavere, hvis der er skærpende eller formildende omstændigheder.

Bøder på tocifrede millionbeløb
For virksomheder med en omsætning på over 500 millioner kroner vil bøder som udgangspunkt skulle placeres i et spænd mellem 500.000 kroner og op til 1 procent af virksomhedens omsætning op til en milliard kroner plus 0,1 procent af omsætningen over en milliard kroner. For en virksomhed med en omsætning på 10 milliarder kroner, vil det betyde, at bøden kan lyde på op til 19 millioner kroner. Igen vil bøden kunne blive endnu højere, hvis der er tale om skærpende omstændigheder.

Det vil for eksempel være en skærpende omstændighed, hvis overtrædelsen har stået på i lang tid, er meget grov eller hvis overtrædelsen finder sted under omstændigheder, hvor det vurderes, at du som virksomhed skulle have været særlig forsigtig. Derudover vil det være en skærpende omstændighed, hvis du tidligere har fået en bøde for en lignende overtrædelse.

Sæt dig ind i reglerne
Med de nye og højere bøder er det endnu vigtigere, at du sætter dig godt ind i de regler, der gælder for markedsføring til forbrugere. Det gælder for eksempel brugen af spar-budskaber eller hvilke informationer, der skal gives til forbrugerne i forbindelse med annonceringen for at sikre, at markedsføringen ikke er vildledende.

Spam-bøder stiger også markant
Der indføres også en nye bødemodel for overtrædelse af spam-reglerne. Hvor minimumsbøden i dag er 10.000 kroner, så stiger den fra 1. januar 2022 til 20.000 kroner. Derudover stiger bøden for at sende 100 mails uden samtykke fra 10.000 kroner til 50.000 kroner. Hver enkelt ekstra mail udover de første 100 koster yderligere 200 kroner per mail.

Du bør altid sikre dig, at du har et gyldigt samtykke til at kontakte forbrugere inden, at du begynder at sende markedsføringsmails til dem.

Markedsføring rettet mod børn og unge under 18
Reglerne for markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år strammes, så det fra den 1. januar 2022 bliver strafbart at markedsføre produkter, der er uegnet for børn og unge, hvis markedsføringen er målrettet børn og unge under 18 år. Som produkter, der er uegnede for børn og unge nævnes blandt andet kosmetiske indgreb, energidrikke, solarier og slankeprodukter.

Det bliver fremadrettet også forbudt at benytte sociale profiler, der tilhører eller fremstår som tilhørende unge under 15 år til markedsføring målrettet børn og unge under 18 år. Det vil i praksis betyde, at en virksomhed ikke længere vil kunne indgå en aftale med en influent under 15 år, hvis tanken er, at influenten skal hjælpe med at markedsføre produkter eller oplevelser, der er målrettet børn og unge under 18 år.

Læs meget mere om de nye regler eller deltag på vores webinar
Hvis du vil læse mere om ændringerne i reglerne og de nye bødemodeller, så kan du gøre det i Notat om ændringer i markedsføringsloven. Du kan også deltage på vores webinar den 14. december, hvor de nye regler vil blive gennemgået. Du tilmelder dig webinaret om nye markedsføringsregler og større bøder her.

Er du medlem af Dansk Erhverv er du også velkommen til at kontakte vores erhvervsjurister, hvis du har spørgsmål til markedsføringsreglerne.

Kontakt