Gemt

Undgå svindel til Black Friday

18. november 2021

Black Friday er en festdag for både butikker og kunder – men desværre også for svindlere, der udnytter travlheden i butikken til at få fat i varer uden at betale. Dansk Erhverv, Nets og Politiet har lavet en række gode råd til, hvordan du kommer på forkant med svindel.

Når dørene bliver slået op til webshoppen fredag den 26. november 2021, så er det ikke kun kunderne, der vælter ind i butikken. Det gør svindlerne også. Og så det er med at tage sig i agt – for hvornår er det en kunde, og hvornår er det en svindler? Dansk Erhverv har sammen med Nets og Politiet udarbejdet en række gode råd til både fysiske butikker og netbutikker om at undgå svindlerne, herunder tegn på mistænkelige ordrer og forslag til opfølgning.

Gode råd til sikker nethandel


Hold øje med mistænkelige ordrer

  • Ordrer, der omhandler det/de dyreste produkter
  • Ordrer, der er markant større end gennemsnittet
  • Kunder, der ønsker hasteordrer uanset omkostningerne
  • Mange ordrer fra samme kunde over en relativ kort periode
  • Uforholdsmæssigt mange ordrer til et specifikt område, med samme type varer
  • Ordrer, hvor varesammensætningen adskiller sig fra normen
  • Ordrer, der skal sendes til udlandet og/eller er bestilt fra udlandet
  • Ordrer, hvor der har været forudgående afviste transaktionsforsøg
  • Ordrer, hvor kundens telefonnummer ikke findes ved opslag på nettet (f.eks. taletidskort)
  • Ordrer, der er foretaget på andre tidspunkter af døgnet end normen (f.eks. om natten)
  • Ordrer med produkter, hvor I ikke er konkurrencedygtige på prisen i forhold til resten af branchen
  • Ordrer, hvor kundeoplysningerne er fejlbehæftede/adskiller sig fra normen (f.eks. specialtegn i stedet for æ, ø, å)
  • Ordrer, hvor kunden anmoder om at få leveret til bemærkelsesværdige adresser (f.eks. på gaden ud for en adresse, kælderrum, parker mv.)

Er der den mindste mistanke/afviger ordren fra normen, så kontroller kunde- og ordreoplysningerne:

  • Er telefonnummeret relateret til kunden/adressen? (Kontroller det oplyste nummer, f.eks. via 118.dk, Google eller MobilePay)
  • Er kunden registreret på den oplyste adresse? (Kontroller adressen, f.eks. via 118.dk eller Google)
  • Undersøg adressen med Google street view – nogle gange møder man en tom byggegrund med en postkasse
  • Ring eventuel til det oplyste telefonnummer for at få verificeret ordren
  • Hvis der forskel på leveringsadresse og faktureringsadresse, så undersøg begge adresser
  • Undersøg evt. kunden på Facebook, LinkedIn eller Instagram

 


2. Forslag til konkrete tiltag

  • Øg sikkerheden og minimer kortmisbrug ved at anvende 3D Secure/SCA til sikker identifikation af kortholder.
  • Hvis man bruger en leverandør der tillader at ændre modtageradressen undervejs på turen, bør man undersøge om det er muligt at slå det fra denne dag.
  • Hav fokus på at uddanne dit personale, herunder definer dyre produkter, bemærkelsesværdige ordrer og produkter, der ikke er konkurrencedygtige i netop jeres butik
  • Evaluer sidste års erfaringer med at skabe sikker (net)handel (var der særlige modus, som I med fordel kan have fokus på igen?)

 

Er du blevet udsat for svindel, så skal du anmelde det til Politiet – det gør du via dette link 

Ved anmeldelse til politiet, skal du have følgende klar:

IP-adresse

  • ”Kundens” telefonnummer
  • ”Kundens” e-mail-adresse
  • Leveringsadressen
  • Kreditkortnummer

Screenshot fra websidens log hvor man kan se ”Kundens” IP-adresse og source port nummer, samt tidspunktet, hvor de er benyttet i formatet tt:mm:ss.

 

Kontakt

Handel

Henrik Lundgaard Sedenmark

Fagchef for betalinger og detailhandelssikkerhed
Medarbejderprofil
Digital Handel

Henrik Theil

Chefkonsulent