Gemt

Bæredygtighedschef hos Lemvigh-Müller: ”Det perfekte skal ikke komme i vejen for det gode.”

Lemvigh-Müllers bæredygtighedschef, Pernille Kiær, kiggede forbi Dansk Erhvervs logistikkonference. Her delte hun ud af guldkorn til, hvordan man får overblik over en virksomheds CO2-udledninger – og hvordan man agerer på det. 

Da bæredygtighedschef hos Lemvigh-Müller, Pernille Kiær, indtog scenen til Dansk Erhvervs Logistikkonference, var der god grund til at spidse ører. Bæredygtighed var ét af dagens varmeste emner, og et område, som har gennemgået en rivende udvikling hos el- og stålgrossisten Lemvigh-Müller de seneste år. 

”Bæredygtighed er gået fra nice to have til need to have. Det er en udvikling, jeg mærker, der sker fra dag til dag. CO2-udledning er på alles læber,” siger hun. 

Scope 1, 2 og 3 
Pernille Kiær forklarer, at det er nødvendigt at have en oversigt over, hvor meget CO2 Lemvigh-Müller udleder for at vide, hvor de skal sætte ind i forhold til at agere bæredygtigt. Den opgave løser de med den klassiske Green House Gas Protocol rapporteringsstandard. 

Denne opdeler CO2 i tre ’scopes’, som giver overblik over direkte og indirekte udledninger.  

 ”Scope 1 handler om vores emissionskilder – det vil sige, truckkørsel på vores lagre, ståltransport i egne lastbiler, firmabiler og afbrænding af naturgas og fyringsolie. Scope 2 er el- og varmeforbrug, og Scope 3 er tredjepartslogistik – altså, alle eksterne emissioner. Det er et stort arbejde at lave disse målinger, men det giver et billede, der er nemt at tale ud fra, så man kan træffe nogle beslutninger,” siger hun. 

Alle har et ansvar – også kunderne 
For at være så bæredygtig som muligt, må vi samarbejde hen over hele værdikæden, siger Pernille Kiær. Selvom en del af ansvaret for at agere bæredygtig ligger inden for virksomhedens kontrol, er der nogle eksterne processer og spillere i værdikæden, som også vejer tungt, når det kommer til at påvirke klimaet mindst muligt.  

”Groft sagt er vores CO2-udledning på vores eget lager er lille sammenlignet med resten af værdikæden. Vi regner med, at det er, når produkterne produceres, at der sker den største co2-udledning. Det vil sige, at vores klimaaftryk er størst, når vores leverandører producerer deres varer. Så klimapåvirkningen er størst ’i starten’ af værdikæden. Den er også størst i slutningen, når vores kunder har brugt vores produkter. Så det er vigtigt, at man ser udover egen andedam, hvis man vil gøre en forskel,” siger hun. 

Dét gør vi selv 
Lemvigh-Müller har allerede igangsat en række til tiltag for at mindske udledningen. Først på listen er en CO2-beregner, som er lavet til kunderne. Det er et konkret måleapparat, som blandt andet kan vise, hvad forskellen er i reduktionen af Co2, når man går fra almindelig Diesel til HVO100 Diesel.  

Et andet initiativ er zoneopdelt levering til kunderne, som omhandler virksomhedens ståltransport. 

”Vi har udfordret branchenormen i stålindustrien og opfordrer til bæredygtig adfærd. Vi har spurgt vores kunder, hvordan de havde det med at gå fra fem leverancer om ugen til to – og det havde de det faktisk fint med. Det har gjort, at vi har en kilometerbesparelse på 23%,” siger Pernille Kiær om initiativet.  

Det gode vs. det perfekte 
Pernille Kiær opridser Lemvigh-Müllers bæredygtighedsrejse i ét citat: Det perfekte skal ikke komme i vejen for det gode.  

”Jeg synes, det er et godt budskab, og det er noget, vi tester af både internt og eksternt. Vi kan ikke sidde og vente på, at alle lastbiler kører på el – men det betyder ikke, at vi ikke skal gøre noget. For vi vil gerne gøre noget nu – og i den sammenhæng må det gode være ok i forhold til det perfekte,” siger hun.

Kontakt os

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Fagchef for digital handel