Gemt

Danskerne bruger de digitale medier mere end nogensinde

Streaming gennem digitale medier er så småt ved at indhente flow-tv viser ny rapport fra Kulturministeriet. Det er vigtigt, vi sikrer en god medieøkonomi i overgangen til det digitale, lyder det fra Dansk Erhverv.

Nyhed

11. oktober 2021

Brugen af digitale medier er efterhånden et populært valg for danske borgere. Det viser en ny rapport om mediernes udvikling i 2021, som netop er udgivet af Kulturministeriet.

Streaming bliver mere og mere populært
Der er sket en stigning på 11 procentpoint fra 2018 til 2020 i andelen af danskere, der streamer ugentligt. Samtidig er det ugentlige forbrug af traditionelle medier som flow-tv gået tilbage med 5 procentpoint i samme periode.

imagefgqr.png

Streaming henter dermed lige så stille ind på flow-sening, og det er formentlig kun et spørgsmål om tid før streaming overhaler flow-tv. Selvom der et tilbagefald på brugen af traditionelle medier, er det dog værd at bemærke, at en betydelig del af danskerne - hele 72% i 2020 - stadig ser flow-tv ugentligt.

”Når vi ser de her tendenser i danskernes forbrug, er det selvfølgelig vigtigt, at det digitale medieudbud følger med, men man kan absolut ikke dømme flow-tv ude. Den digitale omstilling tager tid, og når politikerne snart skal forhandle en ny medieaftale, bør de have for øje, at der fortsat skal være en sund og bæredygtig medieøkonomi, for det er forudsætningen for nye investeringer i indhold af høj kvalitet ”, siger Charlotte Enevoldsen, mediepolitisk chef i Dansk Erhverv.

Alle aldersgrupper streamer mere
Det er overordnet set den unge generation, der streamer mest, og i 2020 var der 93% af personer i alderen 19-34 år, som streamer ugentligt. Det svarer til en stigning på 5 procentpoint siden 2018.

Men der er en klar udvikling i alle aldersgruppers streamingmønstre, og generelt streamer alle mere og mere. Den ældre generation er nemlig også begyndt at streame i højere grad, og der er en stigning på 9 procentpoint fra 2018 til 2020 i andel af personer i aldersgruppe 71 år+, som streamer ugentligt.

YouTube, DRTV og Netflix er danskernes fortrukne streamingtjenester
Blandt de forskellige streamingtjenester er YouTube, DRTV og Netflix særligt dominerende, og det er disse tre, som tager mest af danskernes tid, når det gælder streamingtjenester. For eksempel brugte hver fjerde dansker YouTube hver dag i 2020, og i samme år benyttede lidt over halvdelen af danskerne sig af streamingtjenesten månedligt.

Efterfulgt af de tre mest populære er TV2 Play og Viaplay, hvilket gør DRTV og TV 2 Play til de største danske tjenester. 

”En af de helt store udfordringer i fremtiden bliver at fastholde danskernes opmærksomhed på streamingtilbud med dansk public service-indhold. Det er godt med konkurrence og tilbud fra andre dele af verden, men det danske indhold er vigtigt, for det er med til at skabe kulturel sammenhængskraft i Danmark og give danskerne indsigt, oplysning, debat og underholdning med udgangspunkt i danske forhold”, siger Charlotte Enevoldsen.

imagewuope.png

Den gode digitale infrastruktur som forudsætning for det digitale mediebrug
Kulturministeriets rapport påpeger også, at det generelle skifte fra de mere traditionelle medier til de digitale tjenester skal ses i lyset af den gode digitale infrastruktur, som Danmark efterhånden har fået. Med internettets udbredelse har det åbnet op for nye måder danskerne kan bruge medierne på, og i 2020 var der 99% af danskerne i alderen 12 år og derover, der havde adgang til internettet i hjemmet.

Derudover er det blevet muligt at tilslutte internettet til flere enheder, hvor man før i tiden var nødsaget til at finde en stationær computer for at tilgå internettet. I dag er det muligt at tilslutte internettet til tv’et, computeren, smartphones og mange andre enheder, hvilket gør streaming via digitale medier lettilgængeligt for alle danskere.

Du kan læse rapporten her.

 

Kontakt os

Rådgivning & Videnservice

Charlotte Enevoldsen

Fagchef for medier og kreative erhverv
Medarbejderprofil