; ;
Gemt

E-handelsanalysen: Dyr fragt er netbutikkernes konverteringsfjende nr. 1

28. oktober 2021

Dyr fragt og tekniske fejl er blandt de primære grunde til, at kunderne dropper ellers planlagte køb på nettet, mens dårligt sprog og manglende kontaktoplysninger får kunderne til at droppe nye butikker. Det viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse.

Hent hele analysen for september nederst på siden.

Øv!

Der er ikke noget værre, end når kunden har lagt varen i kurven og så alligevel dropper købet i allersidste sekund.

Det er dog noget, de fleste e-handlere kender. Men hvorfor sker det?

I de fleste tilfælde kan du kigge på din fragtpris for at finde en synder. E-handelsanalysen for september viser nemlig, at for dyr fragt står bag hver femte afbrudte køb. Dermed slår den klart andre ”konverteringsfjender” som dårlige anmeldelser og usikkerhed om levering.

I år kan vi også se, at tekniske fejl eller afbrydelser i forbindelse med betaling får en del til at afbryde købet. Det kan skyldes de nye SCA-regler.

Ikke overraskende er det især de hyppige handlere, der stejler, hvis fragtprisen overstiger deres forventninger – generelt er de mere tilbøjelige til at afbryde køb.

Fragtprisen har også markant større betydning for børnefamilierne end for pensionisterne, mens de unge går mere op i varens pris.

Tjek dine tekster og billeder!

Det kan være svært at justere fragtprisen, da vi må gå ud fra, at de fleste sætter den så lavt som muligt. Heldigvis er der andre ting, du kan gøre for at få flere kunder.

Du kan gennemgå dine tekster og produktbilleder og sørge for, at de er skarpe og fejlfri, da et dårligt dansk sprog får 3 ud af 4 forbrugere (73%) til at fravælge en ny netbutik. Du kan også sikre, at det er nemt at finde dit CVR-nummer og dine kontaktoplysninger - halvdelen af forbrugerne vil søge nye græsgange, hvis de ikke kan finde dit CVR-nummer.

  

Hent hele analysen for september, der også gør dig klogere på forbrugernes betalingsvaner, forventninger og meget mere.

 

 

Kontakt

Erhvervspolitik & Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent
Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil