; ;
Gemt

Fintech er fremtidens hjælper for virksomheders administration

I denne artikel kan du møde Nicolai Hofsø, Head of fintech i Visma e-conomic, som fortæller om virksomhedens udvikling gennem de seneste 20 år og om deres kultur, som er en vigtig forudsætning for innovation og fremdrift.

Nyhed

25. oktober 2021

Visma e-conomic har igennem lang tid udviklet en platform, der effektiviserer virksomheders byrdefulde administrative processer som fakturering, bogføring eller momsregnskab. Men hvad er Visma e-conomic egentlig for en virksomhed? Og hvordan skaber virksomheden de rette forudsætninger for, at de kan blive ved med at udvikle deres produkt, så de i sidste ende løser deres kunders problemer bedst muligt? Det fortæller Nicolai Hofsø, Head of Fintech i Visma e-conomic, nærmere om i dette portræt. 

image8o7wa.pngNicolai Hofsø, Head of fintech i Visma e-conomic.

En virksomhed i rivende udvikling
I starten af 00’erne blev virksomheden e-conomic etableret, og her var kerneidéen at lave et redskab, der gør det nemmere for revisorer og kunder at samarbejde. Siden da har udviklingen taget gevaldig fart, og i dag har virksomheden over 160.000 kunder og sidder på størstedelen af markedet for regnskabssoftware i Danmark. I løbet af den 20 år lange rejse blev virksomheden blandt andet en del af det norske Visma.

”Vi er en del af en større nordisk familie. Tidligere hed vi bare e-conomic, men sidenhen er vi blevet opkøbt af Visma. Så vi blev gift med Visma,” fortæller Nicolai Hofsø. 

Helt konkret er e-conomic et cloudbaseret regnskabsprogram, som automatiserer administrative processer i en virksomhed. Man kan dermed gennem brugen af platformen mindske de omkostninger, der er ved bogføring, fakturering, regnskab eller anden type af rapportering.

”Vi har bygget en platform, der sikrer nem og gnidningsfri samhandel mellem virksomheder. Platformen udgør i bund og grund hjertet i samhandlen mellem virksomheder – penge ind, penge ud, bilag ind, faktura ud. Og overordnet kan man sige, at vi prøver at løse de forretningskritiske administrative processer i en virksomhed,” siger Nicolai Hofsø.

imagefm0ba.pngVisma e-conomic holder til på Gærtorvet i Carlsberg Byen i København.

En virksomhedskultur baseret på tæt kundekontakt
Men helt centralt for at Visma e-conomic kan blive ved med at udvikle deres platform og skabe innovation er deres kunder. For Nicolai Hofsø og Visma e-conomic hyppig og tæt kontakt med kunderne er en fundamental byggesten for Vismas e-conomics kultur.

”Når vi skal lave løsningerne, er det kunderne vi skal bygge det til, og de spiller den største nøglerolle af alle i hele vores udviklingsproces. For os handler det om, hvordan vi kan løse kundernes problemer, og hvordan vi kan teste det sammen med kunderne. Det betyder, at kunderne er generelt helt tæt på udviklingsprocessen. Vi er derfor i daglig kontakt med dem og henter konstant deres feedback ind og inkorporerer dem i alt, hvad vi laver,” siger Nicolai Hofsø og fortsætter:

”Det er meningen, at kunderne skal se sig selv i produktet - for produktet er til for at løse deres problemer. Og her er vores vigtigste opgave at være skarpe på at forstå, hvilke problemer de præcis har, og derefter finde ud af, hvordan de problemer hænger sammen med de teknologier og muligheder vi har.”

image8eodf.pngIndenfor i Visma e-conomics hovedbygning.

Fremtidens fintech og de næste skridt
Selvom virksomheden efterhånden er blevet stor er der mange problemer, som softwarevirksomheden bare venter på at løse for deres kunder. Der er nemlig stadig et hav af muligheder at udforske i fintech-verdenen og for Nicolai Hofsø, er det vigtigt at virksomheden bliver ved med at udvikle platformen i tæt samarbejde med sine kunder og partnere.

”Et godt eksempel på en løsning vi har udarbejdet i samarbejde med vores kunder er vores fintech-løsning Smart Bank, som vi lancerede tidligere på året. Idéen til Smart Bank udspringer direkte af vores daglige dialog med kunderne og løser et reelt problem, som de danske virksomheder slås med hver eneste dag. Smart Bank sikrer adgang til en virksomheds bankdata i realtid direkte i e-conomic. Det betyder, at kunderne ikke længere skal logge ind i netbank for at afstemme deres bogføring med banken, eller vente på at revisoren giver et månedligt overblik. Det kan virksomheden nu gøre selv ved hjælp af få klik med Smart Bank. Det har effektiviseret arbejdsgangene omkring bogføring og givet de danske SMV’er en indsigt i egen forretning, som hidtil ikke har været mulig på dette niveau,” fortæller Nicolai og afslutter:

”Jeg er slet ikke er i tvivl om, at nye fintech-løsninger vil spille en afgørende rolle i automatisering af driften hos de danske virksomheder i fremtiden. Det næste fintech-produkt lander allerede i starten af det nye år.”

 

 

Kontakt

Teknologi, Digitalisering & Tele

Frederikke Rosendal Egede Saabye

Chefkonsulent