; ;
Gemt

Apples opdatering kaster grus i din marketingmaskine

22. september 2021

Den nye version af styresystemet iOS får konsekvenser for, hvordan virksomheder arbejder med marketing og måler deres succes.  

 

Rygterne har svirret længe, men nu er den god nok: Apples nye styresystem, iOS 15, er på gaden.  

Udover at have en del nye funktioner målrettet forbrugerne, så har det nye system også en ændring, der kan få store konsekvenser for virksomheder, der arbejder med e-mailmarketing.  

Mail Privacy Protection hedder featuren, som gør det sværere at spore den enkelte modtagers adfærd, hvis brugeren har slået funktionen til. Kort fortalt, så “åbner” Apple automatisk e-mails og slører om, hvor og på hvilket device en e-mail er blevet åbnet. 

Mudret åbningsrate
Det betyder, at åbningsraten bliver mudret af de ”falske” 100 % åbningsrater fra Apple-brugerne, forklarer Carsten Rose Lundberg fra Dansk Erhverv og uddyber: 

”De marketing automation flows, der baserer sig på, om e-mailen åbnes, påvirkes også. Specielt det sidste kan have uheldige konsekvenser, hvis du fx har et flow, der sender en mail en time efter, at respondenten har åbnet mailen. Det kunne også være et flow, hvor du automatisk sender opfølgende mails, hvis en mail ikke er åbnet.” 

 "Man kan og bør naturligvis ændre på den måde, som man evaluerer og styrer ens email marketing på."

- David Krogstrup, Tracking ekspert

Carsten Rose Lundberg forklarer, at Apples tiltag følger den generelle udvikling, hvor det bliver vanskeligere at få data fra brugerne. 

”Vi så det med 3.partscookies og statistikcookies for blot at nævne nogle eksempler, der har gjort det endnu mere udfordrende og interessant at arbejde med marketing.” 

Nye KPI'er
Den vurdering er tracking ekspert David Krogstrup enig i. Den nye virkelighed betyder, at man skal gentænke blandt andet ens KPI’er, forklarer han. 

“Som udgangspunkt kan virksomheder ikke gøre noget for at ændre på de faktiske konsekvenser. Men man kan og bør naturligvis ændre på den måde, som man evaluerer og styrer ens email marketing på. Først og fremmest bør man fremover fokusere på kliks i mails og efterfølgende adfærd på ens website som primære KPI´er i stedet for åbningsraten. Dette bevirker endvidere, at det nu er vigtigere end nogen sinde at have styr på kampagnesporing (UTM tagging) af alle links i ens mails, så man også kan spore trafikken fra ens mail kampagner i f.eks. Google Analytics.” 

"Hvis du har opsat automation flows baseret på åbninger af e-mails eller geografisk placering, så bliver du nu nødt til at gentænke disse."

- Nana Nørlund Eldevig, Novicell 

Gentænk dine flows
Konsulenthuset Novicell har selvfølgelig også opdaget ændringerne, og selvom Inbound Marketing-konsulent, Nana Nørlund Eldevig, ikke vurderer, at ændringerne er verdens undergang, så er hun helt enig i, at det vil få konsekvenser, og at virksomhederne skal forholde sig til ændringerne. Det handler blandt andet at arbejde mere med emnelinjer og gentænke flows. 

“Hvis du har opsat automation flows baseret på åbninger af e-mails eller geografisk placering, så bliver du nu nødt til at gentænke disse. Da data på open rates og IP-adresser kan blive skævvredet, kan det i værste fald sætte dine automations helt ud af spil for dine modtagere på Apple devices. Prøv derfor at gennemgå dine flows og tilpas triggers i forhold til andre actions, eksempelvis klik eller besøg på adfærd på dit website,” forklarer hun og kommer med en opfordring. 

“Hvis du anvender A/B tests, så husk også, at passe på med at vælge en vinder baseret på antal åbninger – dette kan være misvisende, og du bør i stedet kigge på CTR for at vælge den vindende version.” 

Du kan læse mere om ændringerne hos Novicell  

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Fagchef for digital handel
Medarbejderprofil