Gemt

Iværksætterinterview med warfair: Christian Friis Bach handler for fred

03. august 2022

Kvalitetsvarer kan komme fra alle verdens afkroge, men når krig og konflikt rammer et område, er der få, som tør handle med de lokale familier og virksomheder. Hos startuppen warfair handles der for fred ved at alliere sig med de dygtigste lokale landsmænd og virksomheder i konfliktramte lande. Sådan sørger warfair for, at forbrugeren kan nyde produkter i verdensklasse og gennem handel give et bidrag til fred, velstand og fremgang i verden.

 

Af Anna Vejlby Hansen, Dansk Erhverv

Iværksættervirksomheden warfair finder kvalitetsprodukter og virksomheder i krigsramte lande og sælger til virksomheder og forbrugere i Danmark og i EU. Bag virksomheden står Christian Friis Bach. Han har en politisk karriere i bagagen som både generalsekretær for Dansk Flygtningehjælp, undergeneralsekretær i FN og før det som medlem af Folketinget, hvor han var minister for udviklingsbistand. I dag er Christian Friis Bach iværksætter og hjemme fra en længe på gården ved Ganløse, driver han familievirksomheden, warfair. Med virksomheden vil Christian Friis Bach skabe arbejdspladser og omsætning i lande ramt af krig og konflikt. Det er en mission, der har fulgt Christian Friis Bach hele livet, der var med til at starte Fair Trade-mærket i Danmark, der betød, at han brugte hele sin ungdom på en budcykel, hvor han kørte rundt og solgte u-landskaffe og skrev sin kandidatgrad om handel med kaffe i ulande.

 

warfair arbejder på at skabe arbejdspladser i lande ramt af konflikt.

Selv har Christian Friis Bach rejst flere gange i Afghanistan, Yemen og Somalia og set, hvordan der bliver produceret fantastiske produkter på trods af krig og konflikt. Han har altid talt om nogle helt særlige granatæbler, som man kun kan få i Afghanistan, og det har altid ærgret ham, at de produkter ikke fandt sin vej til Danmark, fordi der ikke er nogen, der turde handle med de afghanske virksomheder. Det var herfra warfair startede. Christian Friis Bach ville importere varer fra lande ramt af konflikt, fordi de ellers ikke har en chance for at komme ind på det danske marked. Ingen tør handle med Yemen og Somalia. Det skulle der laves om på:

”Handel er en værdig måde at gøre en forskel. Vi skaber indkomst og arbejdspladser. Det er ikke almisser. Det er bare arbejde,” siger Christian Friis Bach.

I dag sælger warfair 23 forskellige kvalitetsvarer fra Afghanistan, Burkina Faso, DR Congo, Myanmar, Niger, Somalia og Yemen.

Crowdfunding startede warfair-eventyret

Warfairs første kunde var Coffee Collective, der købte kaffe fra Yemen. Christian Friis Bach kunne dog hurtig se, at det med at kun at køre B2B-salg var utroligt svært med den her type varer. I løbet af efteråret 2020 fik warfair safran i Irma. At udvide til at sælge produkter fra konfliktramte lande, viste sig at blive rigtig besværligt. Safran kom hjem i kilo og skulle pakkes hos warfairs samarbejdspartnere, men da det ikke gik, måtte Christian Friis Bach, konen Karin Friis Bach og en række frivillige pakke 4000 små poser med et halvt gram safran i en af gårdlængerne i Ganløse. Erfaringerne førte til crowdfunding hos Coop, hvor warfair slog alle rekorder på platformen:

”Der er en del arbejde i crowdfunding, men det var en meget positiv oplevelse og en god start for warfair. Det gav os kunder, eksponering og kickstartede vores salg i december 2020. Crowdfundingen var det, der gav os mod på projektet og en unik mulighed for at teste markedet,” siger Christian Friis Bach.

Efter crowdfunding-kampagnen ændrede warfair strategi. Erfaringen med safran i Irma viste, at specielle produkter, usikkerheden om landene og forsyningskæderne ikke nødvendigvis giver adgang til Coop og Rema men crowdfundingen viste, at der var stor interesse fra private kunder. Derfor besluttede Christian Friis Bach at starte en webshop med B2C-salg.

Hvad er I allerbedst til?

Det er ofte folk, der kommer fra eller har baggrund i landene, der henvender sig til warfair, når de savner varer fra deres hjemland. Hver gang møder Christian Friis Bach dem med spørgsmålet: ”Hvad er I allerbedst til?”. På den måde har warfair fået et hav af atypiske kvalitetsprodukter: Sesam fra Somalia, Niébé bønner fra Niger, Kishmish-rosiner og Jalgoza pinjekerner fra Afghanistan, chokolade fra Congo og kaffe fra Yemen. For at sikre kvaliteten og etikken har warfair bygget en hel database for hvert enkelt produkt. Produkterne skal igennem laboratorietest, men også grundig due dilligence, der sikrer at pengene ikke går til væbnede grupper, undgår indblanding af børnearbejde og følger alle gældende sanktioner. For ligesom Christian Friis Bach og den familiedrevne virksomhed sætter alt på spil ved at drive virksomheden, så gør deres samarbejdspartnere præcist det samme hver evig eneste dag. Samarbejdspartnerne står overfor krig, konflikt og væbnede grupper og knokler for at få varerne til Danmark.

Warfair har en bestyrelse og en uafhængig komite. I komiteen sidder nogle af de bedste eksperter i Danmark i forhold til etisk handel. Christian Friis Bach fandt ret hurtigt ud af, at det var vigtigt at have både bestyrelse og den etiske komite for at skabe tillid til virksomheden:

”Vi lever af tilliden til produkter og de virksomheder, som vi handler med,” siger Christian Friis Bach.

warfair har fokus på import af varer fra lande i krig og konflikt.


Verden tænker enten i produkt eller projekt

Der er stor forskel på, om man tænker produkter eller projekt, og det har været slående for Christian Friis Bachs tid i politik, at der ofte var en tendens til at lave virksomheder til projekter. Det er ifølge Christian Friis Bach sjældent en god idé, og derfor laver warfair ikke projekter:

”Vi prutter om prisen, og hvis produktet ikke er i orden, så får de det tilbage. Det er for en bedre verden, men det er et arbejde og jeg har en virksomhed, der skal tjene penge og skaleres. Hvis der ikke er fokus på, at produktet kan sælges på et marked, så kommer det ikke til at fungere,” siger Christian Friis Bach.

Warfair er hverken en NGO eller en socialøkonomisk virksomhed, men en helt almindelig virksomhed. I 2021 blev omsætningen på godt 2 millioner kroner med et overskud før skat på 214.638 kroner. Familien har selv spyttet kapital og meget frivillig arbejdskraft i virksomheden og har forholdsvist nemt kunne sammensætte en kompetent bestyrelse. Barrieren for at stifte og drive virksomhed virker derfor mindre for Christian Friis Bach – set udefra:

”Der er masser af barrierer og politiske udfordringer herhjemme for iværksættere, men de virker bare mindre, når vi har brugt flere uger på at bøvle med at få en lastbil ud af Kabul og til Usbekistan,” siger Christian Friis Bach.

Den største barriere for warfair er derfor på nuværende tidspunkt transport og transportomkostninger. Da amerikanerne lavede en fragtkorridor i Afghanistan, blev det markant lettere for warfair at få varer ud af Kabul og fragtomkostningerne gik fra 7 dollars/kg. til 1 dollar/kg. Amerikanerne subsidierede transporten og det var effektivt, for ifølge Christian Friis Bach er den største udfordring for det afghanske folk at eksportere varer ud af landet. Finansieringen, transport og logistik beskrives derfor som de overordnede barrierer for warfair, men det er også en del af virksomhedens eksistensgrundlag:

”Det er derfor vi er der. Vi fjerner risikoen,” siger Christian Friis Bach.

Ambitiøse vækstmål

Det var dog ikke helt uden udfordringer herhjemme, da warfair blev stiftet i 2020. Christian Friis Bach oplevede udfordringer med sin bank, da han stiftede virksomheden. For på trods af at Christian Friis Bach og familien har været kunder i banken i over 30 år, så ville banken ikke have noget at gøre med transaktioner fra Yemen, Afghanistan og Somalia. Det er nemlig en anden risikokategori, når man har overførelser med sådanne lande, og det var en risiko, som banken ikke var villig til at tage. Det afskrækkede dog ikke Christian Friis Bach, der fik opbakning fra Danske Bank og i dag har ambitiøse mål for vækst og virksomhedens fremtid:

”Vi har ambitiøse vækstmål. Vi skal gerne skalere B2B-siden. Nu har vi styr på forsyningskæden, varerne og dem som vi handler med. Nu skal der skaleres i detailhandlen, fordi det er det område, vi kan give volumen. Webshoppen bliver vi ved med at drive. Den er god til at prøve trends af. Vi får f.eks. aldrig COOP til at tage imod 50 kg. ingefær fra Myanmar, men vi arbejder videre for at handle for fred i verden, hvor vi kan,” siger Christian Friis Bach.