Gemt

Opsigtsvækkende tal: Forbrugerne holder fast i dagligvarerne på nettet

16. august 2022

Forbrugerne søger også i tiden post corona mod de digitale dagligvarebutikker. Det viser E-handelsanalysen fra Dansk Erhverv, der også konkluderer, at andelen, der ugentligt handler dagligvarer online, er mere end fordoblet siden 2018. Overraskende? Både ja og nej, vurderer Simon Bjerremann, e-handelsanalytiker i Dansk Erhverv. 

Hent hele E-handelsanalysen for juni nederst på siden ved at logge ind

Det digitale salg af dagligvarer har i flere år vokset ganske fint. Faktisk handler over halvdelen af forbrugerne i dag dagligvarer og/eller måltidskasser på nettet, og andelen, der ugentligt handler dagligvarer online, er mere end fordoblet siden 2018.  

Det folkelige gennembrud kom for alvor under coronakrisen, hvor forbrugerne i stor stil søgte mod de digitale supermarkeder fremfor at bære mundbind og holde afstand i de fysiske butikker.   

Nu er coronakrisen bag os, og derfor var det også forventeligt, at Dansk Erhvervs nyeste tal for det digitale dagligvaresalg ville vise et fald i aktiviteten. Det gør de bare ikke, forklarer Simon Bjerremann, som er chefkonsulent og ansvarlig for E-handelsanalysen.  

”Andelen af forbrugere, der handler dagligvarer og/eller måltidskasser på nettet, er stort set den samme som under coronakrisen. Det er ganske opsigtsvækkende.” 

Samme antal handler, men mindre kurve? 

Inden man falder ned af stolen over tallene, er der dog et væsentligt men, pointerer Simon Bjerremann. 

”Vores tal viser, hvor ofte forbrugerne handler. De viser ikke noget om, hvor mange penge de bruger. Vi forventer, at et inflationært pres på forbrugernes indkøbskurv og et øget antal udbydere har skærpet konkurrencesituationen, og derfor vill nogle butikker måske opleve, at deres egne tal står lidt i kontrast til det samlede billede.”  

Hvem køber hvad? 

Der bliver generelt lavet flere dagligvareordre end måltidskasser, og det er især populært hos de yngre forbrugere og blandt børnefamilierne, hvorimod pensionisterne er sværere at overbevise.

  

Barriere blev brudt – godt for fremtidens handel 

Selvom tallene er opsigtsvækkende, så er det trods alt ikke så overraskende igen, vurderer Simon Bjerremann. Vi ved nemlig fra tidligere analyser, at hvis forbrugerne først prøver at handle dagligvarer digitalt, så vil de fleste fortsætte med det.  

”Den primære barriere mod at handle dagligvarer online er, at forbrugerne er nervøse for kvaliteten, når de ikke selv kan føle varen. Coronakrisen her været med til at give mange forbrugere et lille skub, og så har de oplevet, at kvaliteten er god, og at det samtidig er en tidsbesparende og fleksibel løsning. Derfor fortsætter de. Præcis som tidligere analyser også har vist.” 

Analysen viser også, at der blandt nuværende forbrugere er flere, der forventer at øge købet de næste 12 måneder – inden for så vel dagligvarer i løssalg som måltids-/abonnementskasser. For dagligvarer forventer 20 procent øge, mens 13 procent vil reducere. I 2021 var tallene henholdsvis 25 og 12 procent. For måltids-/abonnementskasser forventer 17 procent at øge og 11 procent at reducere, hvor tallene i 2021 var henholdsvis 22 og 15 procent. 

”Det understreger, at når man først har prøvet det, så vil man fortsætte. Derfor tror jeg heller ikke, at vi vil se et fald i kundeandelen i den kommende tid,” forklarer Simon Bjerremann.  

Log ind og hent hele E-handelsanalysen

 

 

Kontakt

Politik og Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent
Kommunikation

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent