Gemt

Ingen grund til undskyldning fra private og selvejende botilbud

06. december 2022

Ny analyse fra Kommunernes Landsforening viser, at kommunerne køber flere pladser til borgere på private botilbud, og at pladserne er blevet dyrere. Analysen siger dog intet om, hvad det ville koste kommunerne selv at løse opgaven. Læs kommentarer fra Christian Keller Hansen, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Af Christian Keller Hansen, chefkonsulent, Dansk Erhverv

Det er påfaldende, at noget kun er dyrt, når det løses af private eller selvejende tilbud. Kommunerne vil ikke oplyse, hvad deres egen opgaveløsning koster. Der er tydeligvis opgaver, de ikke kan eller vil løse. Men det er kun i det øjeblik, opgaven løses af andre end kommunerne, at det er "dyrt". Den præmis køber jeg ikke.
 
Enhver meningsfuld samtale om prisen på socialområdet burde starte med, at kommunerne fremlagde prisen på deres egne tilbud. Så kan vi sammenligne. Så er det meget nemmere at gå til.

Weekendens debat om stigende udgifter på det specialiserede socialområde har været rodet. Baggrunden er en analyse fra KL, der viser, at kommunerne køber flere pladser til borgere på private botilbud, og at pladserne er blevet dyrere. Analysen siger intet om hvad det ville koste kommunerne selv at løse opgaven. Måske fordi man ikke kan?
 
Der har i weekenden nærmest været en stemning af, at private leverandører skulle undskylde for de opgaver, de løser for det offentlige. Det er helt forfejlet. Kommunerne efterspørger kvalitet til borgerne, og private og selvejende tilbud leverer kvaliteten. Det skal de ikke undskylde for. Det skal de have ros for.
 
Vi hører i dag for mange eksempler på borgere, der har været igennem alt for mange forskellige tilbud, inden de lander hos et højt specialiseret privat eller selvejende tilbud og får rette indsats. Lige så mange eksempler hører vi på kommuner, der er super dygtige til at presse prisen og forhandle om taksten.
 
I stedet for at komme med besparelsesforslag er der behov for, at branchen insisterer på en diskussion om, hvordan det rette match mellem borgerens behov og den sociale indsats sikres første gang.