Gemt

Partnerskaber, bæredygtighed og etiske forbrugere: her er fem B2C trends, du skal være klar til i 2022

21. februar 2022

Dansk Erhverv har bedt to eksperter om at komme med bud på, hvad B2C netbutikkerne skal være opmærksomme på i 2022.  

Et nyt år er lig med nye trends og tendenser inden for e-handel. Men hvad er de vigtigste tendenser, og hvad bør du som med-på-noderne-netbutik særligt være opmærksom på i det nye år, hvor forbrugerne ifølge E-handelsanalysen forventer at handle endnu mere online? 

Det har to eksperter fra henholdsvis mediebureaet Dentsu og E-handelshuset Vertica givet deres bud på til Dansk Erhverv. Vil du endnu mere i dybden og se flere trends og cases, kan du læse mere hos Dentsu og Vertica. De har nemlig lavet nogle interessante analyser.  

Mere grøn kommunikation 

Ifølge Julie Daugaard, som marketings- og forbrugerekspert i Dentsu, vil bæredygtighed igen i år fylde meget for forbrugerne og dermed også virksomhederne. Det handler blandt andet om at hjælpe forbrugerne til at få mere ud af produkterne i stedet for at købe nyt. 

“Alle ved, at længere levetid og reparationer er bedre end nye produkter. I 2022 skal brands derfor gentænke salgsprocessen og tænke i nye forretningsmodeller gennem reparationer og partnerskaber. Tænk service, rådgivning, reservedele, opgraderinger, reparationer og gensalg ind som nye indtjeningsveje.”  

I 2022 skal brands derfor gentænke salgsprocessen og tænke i nye forretningsmodeller gennem reparationer og partnerskaber

- Julie Daugaard, Dentsu

Få en partner! 

Hvis ikke du allerede har tænkt partnerskaber med andre brands ind i fremtidsplanerne, kan det kun gå for langsomt, forklarer Julie Daugaard. Ifølge Dentsu forventer forbrugerne nemlig, at brands samarbejder – især når det kommer til bæredygtighed.  

”Brands skal gå sammen om at løse de største udfordringer og indfri de vigtigste potentialer. Og hvis I gør det? Så får I flere hænder, flere penge, større platforme og når ud til flere forbrugere. Dette gør sig endda gældende, hvad end det omhandler udfasningen af cookies, bæredygtige initiativer eller samarbejde om at løse talentkrisen. Partnerskaber er uomtvisteligt ét af de vigtigste greb anno 2022 – og fremefter,” siger Julie Daugaard.  

Made to order 

Nye forretningsmodeller vinder frem til gavn for både virksomheder og kunder. Med direct to consumer-bølgen er producent og kunde blevet bundet tættere sammen, hvilket betyder, at virksomheder får direkte input fra slutforbrugeren. Input som anvendes i produktudvikling, markedsføring og kommunikation, hvilket man blandt andet ser hos franske Gaâla. Med en made to order-forretningsmodel (som anvendes af mange D2C-virksomheder) får kunder oplevelsen af unikke produkter, mens virksomheden sparer penge på lageropbevaring og overproduktion. Her er danske Son of a Tailor et godt ksempel på en velfungerende made to order-virksomhed.  

”Vi ser at de nye forretningsmodeller, som eksempelvis made to order, er tilpasset efter de moderne forbrugeres vaner og behov i modsætning til tidligere, hvor kunder måtte indrette sig efter virksomhedens model. Det bør man som virksomhed helt klart kigge nærmere på,” forklarer Anna Katrine Matthiesen, som er partner med ansvar for Strategi & Forretningsudvikling i e-handelshuset Vertica.   

"Når du nu gerne vil indsamle en masse data om dine kunder - så husk at det gerne må være “noget for noget”. Giv dine kunder relevant content retur for deres data."

- Anna Katrine Matthiesen, Vertica

Den etiske forbruger 

I en globaliseret verden, hvor klima, sundhed, fattigdom og menneskerettigheder diskuteres og skildres på sociale medier, bliver de yngre forbrugergrupper mere og mere opmærksomme på, hvordan deres forbrug påvirker samfundet. Det har skabt den etiske forbruger, som primært søger produkter, der er bæredygtige for samfundet og den fysiske og mentale sundhed. Den typiske etiske forbruger er ung og fokuserer på andre parametre end pris, når han/hun handler. Netop dette er brandet Seedlip et eksempel på med deres alkoholfrie spiritus der gør din fredagscocktail mindre sundhedsskadelig.  

”Virksomheder skal vise, hvordan de bidrager til både en bedre og sundere verden. Ellers mister de taget i denne voksende målgruppe, understrege Anna Katrine Matthiesen. 

Personalisering 

”Personalisering? Det er da ikke en ny trend!”, tænker du måske.  

Og du har ret. Vi har talt om det de seneste mange år. Men med nye systemer, som CDP’er (Custumer Data Platform) til rådighed, er det blevet meget lettere at opsamle og benytte data på en relevant måde. Og det virker! Hele 75% af onlineforbrugerne foretrækker brands, der tilbyder en personaliseret brugerrejse.  

Nogle brands er eminente til at arbejde med personaliseret indhold, og et brand som Glossier formår virkelig at servere relevant content til deres kunder i alle dele af kunderejsen.  

”Når du nu gerne vil indsamle en masse data om dine kunder - så husk at det gerne må være “noget for noget”. Giv dine kunder relevant content retur for deres data. Ligesom Nike der med sin løbeapp får store mængder data om kundernes løbevaner og til gengæld giver en gratis løbecoach direkte i ørerne,” lyder det fra Anna Katrine Matthiesen. 

 

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Branchedirektør for digital handel
Medarbejderprofil