{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
08. februar 2022
På en række områder er det kommunernes omkostningskalkulation ved levering af kommunale plejeydelser, der ligger til grund for afregningspriserne med ikke-offentlige leverandører af ældrepleje og plejehjemspladser. Som udgangspunkt burde der derfor være samme økonomi for offentlige som ikke-offentlige udbud.
Det er desværre ikke altid tilfældet, hvilket risikerer at betyder, at ikke-offentlige leverandører bliver underbetalt.
I Sorø Kommune tog de straks handling, da de blev gjort opmærksom på problematikken af en af kommunens egne ikke-kommunale leverandører af ældrepleje. Det betyder, at der nu er lighedstegn mellem kommunens egne beregninger og de ikke-kommunale leverandørers afregningspriser.
Eksemplet med den såkaldte Sorø-model viser, at samarbejde og dialog er vejen frem. Det er tidligere blevet foreslået, at der skulle udarbejdes en vejledning til kommunerne for, hvordan de beregner korrekte afregningspriser. En sådan vejledning eksisterer imidlertid allerede, og i Dansk Erhverv vurderer vi derfor, at endnu en vejledning blot vil komplicere området yderligere.
Derfor bakker vi i Dansk Erhverv op om beslutningsforslaget, B6. Beslutningsforslaget foreslår en vejlednings- og kontrolinstans under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Instansen skal sikre, at i de tilfælde, hvor afregningsprisen ikke er korrekt, skal det være muligt at hente vejledning og kontrol andetsteds end hos kommune. Vejlednings- og kontrolinstansen vil derfor fungere som en sikkerhed for ikke-offentlige leverandører, som ikke modtager korrekte afregningspriser for den service, de yder på det offentliges vegne.
Dansk Erhverv følger beslutningsforslaget tæt og appellerer til, at de resterende 97 kommuner vil følge Sorø Kommunes eksempel.
Læs mere om beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside.