Gemt

Ecommerce Europe får travlt på e-handlens vegne i 2022

17. januar 2022

Ecommerce Europe har fremlagt sin arbejdsplan for 2022, og der er nok at se til, når man er e-handlens stemme i EU. Blandt punkterne er fair konkurrence, harmoniseret regulering og øget hensyn til SMV'ere . Læs mere om arbejdet i denne artikel

Ecommerce Europe er den europæiske stemme for digital handel. Organisationen med sæde i Bruxelles har netop fremlagt sit prioritetspapir for indsatsen i 2022. De grundlæggende principper for Ecommerce Europes indsats i 2022 er:

  • Fokus på lige konkurrence,
  • Ens regler uanset salgskanal,
  • Balance i reguleringens bestemmelser om bøder og indgreb,
  • Reel håndhævelse af regler,
  • Harmoniseret regulering
  • Øget hensyn til SMV’er.

I dag repræsenterer Ecommerce Europe nu, via sine nationale medlemsorganisationer som Dansk Erhverv, mere end 150.000 virksomheder, der sælger varer og tjenester online til forbrugere i Europa. Ecommerce Europe arbejder på europæisk plan for at skabe bedre rammer for virksomheder med handel på nettet.

Der er behov for en stærk stemme over for EU, der har stigende opmærksomhed på den digitale handel og internettet. Desværre hjælper opmærksomheden ikke på udviklingen af detailhandlen, da den ofte regulerer med løftede pegefingre og trusler om bøder.

Ecommerce Europe peger på, at EU fx i stedet for at italesætte Covid-19-krisen med ”vindere og tabere” i detailhandlen, så skal man fokusere på mulighederne, som e-handlen har skabt. Detailhandlen er længere fremme i den digitale omstilling end lovgiverne forstår, og derfor nytter det ikke at lovgive efter principper, der tager afsæt i en traditionel forståelse af detailhandel.

Udfordringen ved en lang række af EU’s reguleringsforslag er, at de begrænser udviklingen, da de fokuserer for lidt på virksomhedernes muligheder for at leve op til dem. Uanset om det er produktsikkerhed, forbrugerbeskyttelse, privatliv i en digital verden eller bæredygtighed, så arbejder Ecommerce Europe for at synliggøre – og ændre – de uhensigtsmæssige tiltag, der ofte er i EU’s direktiver og forordninger.

Ecommerce Europe peger på, at digitaliseringen kan sikre mere bæredygtige og især styrke konkurrencedygtige reguleringer inden for logistik, betalinger og handel over grænserne. Men i stedet for at regulere efter principper og teknologisk neutralitet, så ender det oftest med detailreguleringer, der spænder ben for udviklingen i stedet for fremme den.

”Udviklingen under Covid-19 samt den grønne omstilling, vil fortsætte med at forme fremtidens detailhandel også efter pandemien. Samtidig viser den vigtigheden af ​​at levere fremtidssikrede og kanalneutrale politikker, der er i stand til at tilpasse sig virksomhedernes realiteter og forbrugernes forventninger, i et detail-økosystem, hvor nye, innovative forretningmodeller fortsætter med at dukke frem”, siger Luca Cassetti, generalsekretær i Ecommerce Europe.

 

Læse hele Ecommerce Europes prioritetspapir for arbejdet i 2022.

Kontakt

Digital Handel

Henrik Theil

Chefkonsulent