Gemt

Forbrugerombudsmanden slår fast: Orientering om, at betalingen ikke er gået igennem, er ikke spam

05. juli 2022

Hvis en kunde har gennemført et køb i en netbutik, men betalingen ved en fejl ikke er gået igennem, kan netbutikken lovligt sende en mail til kunden og orientere om, at betalingen ikke er gået igennem, samt et link til en side, hvor betalingen kan gennemføres. Det er ikke ”spam.”

En virksomhed spurgte Forbrugerombudsmanden, om det ville være lovligt at sende en e-mail til en køber, der havde indgået en endelig aftale om køb af en vare, men hvor betalingen ikke er gået igennem.

Forbrugerombudsmanden oplyste, at der i den situation vil være tale om en servicemeddelelse og ikke en overtrædelse af markedsføringslovens § 10 om uanmodede elektroniske henvendelser med henblik på direkte markedsføring  (spam).

En sådan henvendelsen vil være lovlig under forudsætning af, at

  • kunden har afgivet en endelig ordre - dvs. at der er indgået en bindende aftale, og
  • kunden har forsøgt at betale
  • at mailen ikke i øvrigt indeholder markedsføring for den erhvervsdrivendes virksomhed eller produkter, og
  • hvis mailen giver indtryk af, at kunden er forpligtet til at betale, at netbutikken samtidig orienterer kunden om, at han eller hun kan fortryde aftalen.

Læs Forbrugerombudsmandens udtalelse her

Betyder det, at tabt-kurv-beskeder er lovlige?

Nej, tabt-kurv-beskeder sendes typisk, når kunden forlader siden, efter faktureringsoplysningerne er indtastet, men før ordren er endeligt afgivet.

I den situation er der ikke indgået en endelig aftale, og henvendelsen har alene til formål at få kunden til at genoptage sin bestilling. Der er derfor tale om uanmodet, direkte markedsføring (spam).

Kontakt

Digital Handel

Tina Morell

Chefkonsulent