Gemt

Nye tal bekræfter: Forbrugerne er stadig vilde med liveshopping

21. juni 2022

Hver femte forbruger har liveshoppet, videoshoppet eller brugt liveauktioner de sidste tre måneder. Tallene fra E-handelsanalysen viser, at de nye salgskanaler ikke bare var en hypet corona-døgnflue, lyder det fra Dansk Erhverv. 

Hent E-handelsanalysen for maj nederst på denne side

Er liveshopping en hypet døgnflue eller en holdbar brobygger for butikkerne, der vil binde det fysiske og digitale sammen? 

Det spørgsmål stillede vi i marts 2021, hvor corona stadig havde godt fat om Danmark og både butikker og forbrugere i jagten på nye måneder at handle på kastede sig over liveshopping.  

Nu har Dansk Erhvervs E-handelsanalyse svaret på det spørgsmål. 

Den viser, at andelen af forbrugere, der har liveshoppet, videoshoppet eller brugt liveauktioner de sidste tre måneder, er på samme niveau som i 2021.  

”Konklusionen er klar; forbrugerne stadig er vilde med de nye salgskanaler, selvom samfundet er åbnet helt igen - det var ikke bare en hypet corona-døgnflue,” forklarer Carsten Rose Lundberg, fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv.  

Den klart mest brugte af de nye salgskanaler er liveshopping, som 15 procent af forbrugerne har prøvet. 

Stadig stor interesse 

Hos Easy Live Sales, der via ELISA-softwaren hjælper virksomheder med at afholde liveshopping-events, er adm. direktør Christian Degn Vester glad for de nye tal, men han er ikke ligefrem ved at fald ned af stolen i rent chok: 

”Vi oplever fortsat en stor interesse hos både forbrugere og virksomheder, så jeg er ikke så overrasket over tallene. I øjeblikket hjælper vi ca. 75 virksomheder i gang om måneden, og det er både store og små, så interessen er bredt funderet. ” 

Han vurderer, at virksomhedernes interesse særligt skyldes, at det er enkelt og hurtigt at komme i gang, og at der er så mange eksempler på butikker, der laver voldsomt flotte tal på kort tid. 

”Og så kan de se hos andre, at man ikke æder sin egen omsætning eller bare flytter kunder fra den ene kanal til den. Det er i høj grad nye kunder og en ny kanal, der samtidig understøtter de andre.”   

Københavnerne vil inspireres, midtjyderne vil spare penge 

Spørger man forbrugerne, er underholdning og inspiration de primære grunde til, at de liveshopper. Der er dog nogle væsentlige og interessante forskelle fra region til region. 

Eksempelvis er det i region Sjælland især underholdningen, der er i højsædet, mens events og gode tilbud i højere grad lokker midtjyderne til. Det samme gælder i øvrigt for henholdsvis de unge og børnefamilierne.

 

”Det er en sjov detalje, men det mest interessante er, at forbrugerne vurderer, at der er mange gode grunde til liveshopping. Det viser virksomhederne, at det kan bruges til lidt af hvert – lige fra ren underholdning til detaljerede produktbeskrivelser,” forklarer Carsten Rose Lundberg, som uddyber: 

“Samtidig har butikkerne fundet ud af, at det er tæt på en full-funnel aktivitet, der både kan tiltrække nye kunder, fastholde gamle og ikke mindst genere omsætning på en og samme gang.” 

Hver tredje ung har liveshoppet 

Det er forbrugere i alle aldersgrupper, der har prøvet de nye kanaler, men – måske ikke så overraskende – er det især de unge forbrugere, der har taget trenden til sig. Faktisk har hver tredje ung liveshoppet de seneste tre måneder - de er også foran på videoshopping og liveauktioner. 

Det understøtter, at det er en holdbar løsning, pointerer Carsten Rose Lundberg og forklarer videre: 

”Det er også interessant for netbutikkerne, at jo oftere forbrugerne handler online, jo oftere vil de liveshoppe. ” 

Mere make-up, mindre tøj 

Da liveshopping brød frem under coronakrisen kastede forbrugerne sig især over tøjbutikkerne, der også var blandt de første til at omfavne muligheden. Der er dog sket en iøjnefaldende udvikling siden, og kategorien er blevet overhalet af flere andre kategorier.  

“Det mest markante er personlig pleje, som buldrer frem, men jeg synes også, at et værd at lægge mærke til, at der bliver købt stort set alt igennem liveshopping. Det bekræfter, at liveshopping er for alle – både kunder og virksomheder – og derfor ikke bare var en corona-døgnflue,” slutter Carsten Rose Lundberg.  

Log ind og hent hele E-handelsanalysen for maj 2022

 

 

Kontakt

Digital Handel

Carsten Rose Lundberg

Fagchef for digital handel
Kommunikation

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent