Gemt

Rapport: E-handlen i Europa vokser trods usikkerhed hos forbrugerne

29. juni 2022

Corona-nedlukninger gav et boost til europæisk e-handel i 2020, og væksten holdt ved i 2021. Den europæiske e-handel voksede sidste år med 13% og rundede 718 mia. Euro (5,3 billioner DKK), viser den europæiske e-handelsrapport fra Ecommerce Europe og EuroCommerce  

E-handlen i Europa – og især inden for EU’s 27 medlemsstater trives og har det godt. B2C-omsætningstallene for 2021 viser, at e-handel fortsætter med at vokse, på trods af at lockdowns er ophævet og forbrugernes mulighed for at besøge fysiske butikker igen.

Efter toppen af ​​COVID-19-pandemien er e-handel blevet endnu mere fast forankret i økonomien og samfundet. Overordnet set kan to tendenser identificeres. På den ene side normaliseringen og stabiliseringen af ​​salget sammenlignet med det exceptionelle foregående år: E-handel fortsatte med at vokse i 2021 og forventes også at gøre det i 2022, hvor væksten langsomt stabiliseres. På den anden side identificerer rapporten, at forbrugerne er mere forsigtige med deres forbrug. Virkningerne af krigen i Ukraine, inflation, forstyrrede globale forsyningskæder og en generel følelse af usikkerhed bringer væksttallene tilbage til præ-pandeminiveauer. Ikke desto mindre er det et faktum, at e-handelssalget indtil videre kun oplever et lille fald i væksten, og at den digitale handelssektor er blevet uundværlig og meget robust

Luca Cassetti, generalsekretær for Ecommerce Europe, siger:

"I de sidste to år har detailhandlere fået en masse erfaring med digitalisering. Den acceleration af udviklingen fik et væsentligt skub af pandemien, hvor e-handel og detailhandel spillede en væsentlig rolle. Den udvikling afspejles i denne rapport.”

Dansk Erhverv har bidraget med tal og kommentarer til rapporten. E-handelsdirektør Niels Ralund, der har plads i ledergruppen i Ecommerce Europe, har også kommenteret udviklingen på det danske marked.

”Generelt følger Danmark udviklingen i Europa med stærk vækst under Coronaen, og nu er der mere stille, især på grund af usikkerheden hos for brugerne. Vi må med tilfredshed konstatere, at trods væksten i resten af Europa, så er Danmark fortsat helt fremme i førerfelten, når det gælder digitalisering og e-handel."

Rapporten er opbygget af tal fra EuroStat om den generelle digitalisering i de forskellige lande, og e-handlen er beskrevet på baggrund af tal og analyser fra de enkelte lande. Derfor er tallene ikke sammenlignelige på landeniveau, men de giver et fint overblik over e-handlen i de enkelte lande.

Light versionen af rapporten kan hentes via dette link

Kontakt

Politik og Analyse

Simon Bjerremann

Chefkonsulent
Digital Handel

Henrik Theil

Chefkonsulent