{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
03. marts 2022
De danske forbrugere har under coronakrisen handlet online som aldrig før.
Og ifølge Dansk Erhvervs E-handelsanalyse har det været en rigtig god oplevelse for forbrugerne.
I hvert fald svarede halvdelen af forbrugerne i en analyse i januar 2021, at de var mere positivt stemt over for nethandelen end for blot et år siden. I årets analyse er det tal vokset til 55 procent.
Den udvikling vækker begejstring hos Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv:
”Det er nogle imponerende tal, som bør få netbutikkerne til at klappe sig selv på skulderen. De har leveret en super god service i en voldsom travl periode, hvor de også selv har været presset af hjemsendelser, sygdom og andre usikkerheder. Samtidig må det også give endnu flere virksomheder mod på at kaste sig over nettet.”
Begejstringen afspejler sig også i forbrugernes holdning til netbutikkernes betydning for og rolle i samfundet.
8 ud af 10 er enige eller meget enige i, at netbutikkerne har hjulpet danskerne igennem coronakrisen, 2 ud af 3 mener, at e-handel skaber danske arbejdspladser og 84% er enige i, at danske netbutikker er en central del af dansk erhvervsliv.
”Det er ca. de samme andele som sidste år, så vi kan konkludere, at netbutikkerne har fået et folkeligt gennembrud og nu står rigtig stærkt hos forbrugerne. Det er helt fortjent, når vi også ser på, hvor stor omsætningen i branchen er, og hvor mange arbejdspladser e-handlen skaber,” siger Niels Ralund og svinger sig med egne ord op på den helt høje hest.
”Jeg har i lang tid advokeret for, at nethandel er med til at demokratisere handlen, fordi alle – uanset hvor du bor, hvor gammel du er og hvilke adgangsmuligheder du har – har mulighed for at få de samme tilbud og det samme udvalg. Det er der nu også en god portion af forbrugerne, der mener.”
Han henviser til, 84 procent er enige i, at nethandel forbedrer indkøbsmulighederne for beboere i udkantsområder, og at 4 ud af 5 vurderer, at nethandlen løfter en samfundsopgave ved at hjælpe marginaliserede befolkningsgrupper.
E-handelsanalysen er opløftende læsning for netbutikkerne, men der er dog også en vis malurt i bægeret. Knap 9 ud af 10 (86 procent) er enige eller meget enige i, at nethandel går udover de lokale, fysiske butikker. Det tal ærgrer Niels Ralund som dog ikke er overrasket.
GrafiK: E-handel rammer lokale, fysiske butikker
”Desværre har diskursen i flere år været, at e-handel er med til at lukke de lokale butikker. Men under coronakrisen har vi faktisk set rigtig mange mindre butikker komme på nettet, fordi det kunne holde gang i salget under nedlukningerne. Flere politikere og handelsstandsforeninger har da også sagt, at e-handlen har holdt hånden under de fysiske butikker. Derfor tror og håber jeg, at holdningen om nogle år vil ændre sig. I mellemtiden vil vi kæmpe for at vise, at e-handel og fysisk handel smelter sammen og kan skabe de oplevelser, som kunderne efterspørger.”
Han peger på liveshopping som et godt eksempel på, hvordan digital handel og fysiske butikker smelter sammen og giver øget omsætning.
Log ind og hent hele E-handelsanalysen for januar 2022.