{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
17. marts 2022
På Admiral Hotel i København er gæsterne vendt tilbage efter corona-nedlukningen.
Desværre gælder det samme ikke for arbejdskraften.
Hotellet mangler 3-4 faglærte kokke og tjenere.
Men den allerstørste udfordring er at finde omkring 20 afløsere til forårs- og sommersæsonen i hotellets restaurant.
”Kvalificerede afløsere, der kan arbejde fleksibelt, er nærmest ikke-eksisterende. Vi har 10-12 reserver i vores vagtplanlægningssystem, men ingen af dem byder ind på vagter. Formentlig fordi mange af dem er søgt ind andre brancher, mens vi har været nedlukket på grund af corona-restriktioner,” siger Jesper Stubgaard, direktør for Admiral Hotel.
Admiral Hotel oplever fortsat driftsudfordringer på grund af corona, fordi mange medarbejdere sygemeldes.
Konsekvensen er, at Admiral Hotels restaurant løbende må afvise gæster.
Tab på 30.000 kr. om dagen
Det er sket flere fredage og lørdage i starten af året, at restauranten har sagt nej til 30-50 personer. Det giver omkring 30.000 kroner i mistet indtægt på en dag, fortæller Jesper Stubgaard.
”Vi har fx lige haft en lørdag med tre syge medarbejdere. Her kunne vi kun skaffe to afløsere, hvoraf den ene var helt ny. Derfor måtte vi lukke ned for flere gæster, selvom vi havde plads til flere.”
”Hvis vi ikke har medarbejderkræfter, der kan give gæsterne den gode oplevelse, så er det bedre at invitere færre ind,” siger Jesper Stubgaard.
Hævet fribeløb for SU
Admiral Hotel har tidligere, med opbakning fra Dansk Erhverv, anbefalet politikerne at hæve fribeløbet for SU, så unge motiveres til at arbejde mere. Det fortalte Jesper Stubgaard i et tidligere interview med Dansk Erhverv.
Det ønske er det lykkedes at få med i en politisk aftale, men vi venter fortsat på, at aftalen bliver omsat til lov.
I mellemtiden kæmper Admiral Hotel videre med at få vagtplaner mv. til at hænge sammen.
”Vi oplever ikke, at der er nogen, der søger eller byder ind, tværtimod. Hotel- og restaurationsbranchen har tidligere været attraktiv for unge under uddannelse, der har været glade for de fleksible arbejdstider og har hjulpet til i weekender og ferier – blandt andet som reservetjenere – men det ændrede sig under corona, blandt andet fordi mange fik job som podere,” fortæller Jesper Stubgaard.
At mange teststeder nu er lukket løser dog ikke udfordringen med at finde afløsere.
"Der er stor efterspørgsel på reservetjenerne. Dem, der tidligere har været tilknyttet Admiral Hotel, er i løbet af corona blevet tilknyttet flere andre restauranter og hoteller i håb om at få vagter. Det gør det sværere at finde en afløser, der kan træde til på travle dage eller ved sygdom og andet fravær.”
Sænk beløbsordningen for udenlandsk arbejdskraft
Admiral Hotel støtter fortsat Dansk Erhvervs politiske ønske om at sænke beløbsordningen for udenlandsk arbejdskraft til 360.000 kroner, så det bliver muligt at rekruttere faglærte fra udlandet. I dag ligger beløbsgrænsen på 448.000 kroner.
”Det er nødvendigt for os at kunne ansætte kvalificeret arbejdskraft fra udlandet, hvis vi skal imødekomme efterspørgslen fra gæsterne. Man kan sagtens være selvforsøgende på en tjener- eller kokkeløn,” siger Jesper Stubgaard, der er opmærksom på muligheden for at tiltrække kokke via positivlisten for faglærte.
Hotellet gør allerede en del for at tiltrække nye kolleger, blandt andet via annoncer på diverse jobportaler.
”Den største udfordring ved at rekruttere er, at det stopper al anden udvikling i restauranten. Vi bliver fanget i drift,” siger Jesper Stubgaard.