Gemt

Eksterne cloudtjenester giver sorte huller i TV 2’s klimaregnskab – men det klarer op

21. november 2022

TV 2 står midt i en omfattende digital omstilling som resultat af danskernes ændrede adfærdsmønstre, når de vil se programmer som Badehotellet og Bezzerwizzerne. Cloudtjenester er afgørende for digitaliseringen, men har indtil videre gjort det svært at få overblik over CO2-udslip fra streaming.  

Carstentopholt Finansdirektør TV 2 Foto Miklosszabo TV 2, rettet størrelse.jpgMediebranchen står med en kollektiv opgave i at få overblik over CO2-udslip fra blandt andet eksterne cloudtjenester, mener Carsten Topholt, finansdirektør TV 2. Foto: Miklos Szabo TV 2

TV 2’s programmer bliver vist på store skærme, på små skærme, derhjemme og på farten. Danske tv-seeres adfærdsmønster har ændret sig, og af den grund står TV 2 og resten af mediebranchen i en enorm digital omstilling. 

Eksterne cloudtjenester er en stor del af den omstilling, så store mængder videomateriale gennem streamingprodukter bliver let tilgængeligt for brugere på tværs af landet og døgnets timer.  

”Cloudtjenester er afgørende for TV 2 og mediebranchens digitale omstilling. Man kan ikke forestille sig en verden uden dem,” siger TV 2’s finansdirektør, Carsten Topholt. 

Udfordringen med cloudtjenester er dog indtil videre den, at medievirksomhederne dermed ikke har overblik over CO2-udledningen fra streaming, hvilket karambolerer med deres grønne ambitioner. 

”Selv om cloudleverandørerne arbejder målrettet mod at blive klimaneutrale, ved vi ikke helt, hvad klimaaftrykket er af vores forbrug. Der er nemlig ikke enighed om, hvordan det skal regnes ud,” siger Carsten Topholt.  

Brancher finder sammen i Dansk Erhverv 

På TV 2 er det ambitionen at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030.  

Det i en tid, hvor øget streamingforbrug, teknologisk udvikling, flere digitale enheder per husstand, højere videokvalitet og større skærme bidrager til et øget CO2-aftryk uden for TV 2’s kontrol. 

”Vi har en god plan for det, vi selv er herre over, og vi har en ambition for det, vi ikke er herre over, men det vil vi gerne have omsat til en plan,” siger Carsten Topholt. 

Derfor er det ekstra vigtigt at få overblik over klimapåvirkningen fra cloudtjenester, som i klimaberegningerne hører under TV 2’s scope 3-emissioner, altså indirekte emissioner udenfor TV 2’s egen værdikæde. 

Modsat står TV 2 for en del af scope 3-emissionerne fra de eksterne leverandører og producenter, som laver indhold til blandt andet streamingplatformen TV 2 Play. 

”Du kan ikke løse det selv. Så jo mere transparent og jo mere løsningsorienteret, du er, desto bedre klarer du det. Derfor skal det ordnes sammen i branchen,” siger Carsten Topholt. 

Den holdning står han ikke alene med, og Dansk Erhverv har igangsat en serie af workshops med digitale medieselskaber og techselskaber som Microsoft, AWS og Google, der leverer cloudservices, samt TDC NET, der står for en stor del af den bagvedliggende digitale infrastruktur i distributionen af medieindholdet.  

Det har blandt andet vist, at der er bred enighed om at få overblik over og nedbringe CO2-udslippet på tværs af virksomheder, fortæller fagchef for telepolitik i Dansk Erhverv, Poul Noer.  

”Cloudtjenester er altafgørende for den digitale omstilling, og de er typisk væsentligt mere energieffektive end de servere, som virksomhederne ofte selv har drevet i kælderen. Men i klimaregnskabet bliver udledningerne betragtet som eksterne, altså scope 3, og så er virksomhederne helt af afhængige af gode og sammenlignelige klimadata,” siger han. 

På vej op ad den digitale løsningstrappe  

Ifølge Carsten Topholt er det både en teknisk og rapporteringsmæssig udfordring at få overblik over scope 3-emissionerne i forbindelse med streaming, men samtidig er han optaget af at melde ærligt ud om både klimaambitioner og det til tider indviklede arbejde for at indfri dem.   

”Derfor har jeg også sagt, hvad der er tilfældet, og at det er dilemmafuldt. Man er nødt til at tage tyren ved hornene og være ærlig og sige, at det er svært,” siger han.  

Desuden er det hans klare opfattelse, at hele mediebranchen er på vej op ad en fælles løsningstrappe:  

”Jeg er ikke bare fortrøstningsfuld, jeg er optimist. Så det handler om, hvordan vi får oplyst hinanden om, hvad vores baseline er, og hvordan vi når den.” 

Den betragtning er Poul Noer enig i.  

”Vi forventer, at der kommer fælles EU-standarder for opgørelse af udledninger fra datacentre i en nær fremtid. Det er meget fornuftigt med en fælleseuropæisk metode, men vi vil også gerne bidrage til at sætte arbejdet i gang, så de digitale virksomheder får nemmere ved at udarbejde klimaregnskaber og gøre deres indkøb af cloud- og netværksydelser grønne,” siger han. 

Mediernes digitalisering, workshop med cloudtjenester1.jpg

Kontakt

IT, tele & medier

Poul Noer

Fagchef for telepolitik
Medarbejderprofil
Kommunikation & Presse

Liv Østerstrand Rasmussen

Journalist og kommunikationskonsulent