Gemt

Kast frustrationen væk og spar en dag om ugen

18. november 2022

Medarbejdere i virksomheder bruger 20 % af deres arbejdsdage på at søge efter information eller genskabe information. Gennem teknologi kan vi både spare tid og ressourcer. Sådan lyder det fra Suzanne Lauritzen, CEO i Raffle.ai, som er en virksomhed, der har udviklet erhvervslivets nye Google.

Der findes et hav af dokumenter, e-mails og andre interne filer i virksomheder, som medarbejdere skal navigere rundt i. Det kan virke uoverskueligt at finde hoved og hale i virvaret.  

Her kommer Raffle.ai ind i billedet. Virksomheden har nemlig udviklet en søgefunktion til virksomheder baseret på kunstig intelligens. Det skal spare tid og frustration.  

”Grundtanken i Raffle.ai er at lave det samme for virksomheder, som Google gør til forbrugerne - en søgefunktion, der lægger sig som en dyne over virksomhedens systemer og databaser. Pointen er derfor at tage det, som Google kan på Internettet og føre det ind i corporate verdenen, så medarbejdere rent faktisk kan finde det, de leder efter,” siger Suzanne Lauritzen, CEO i Raffle.ai og uddyber:  

”Research siger, at man bruger 20% af sin arbejdstid på at søge. Det svarer til en arbejdsdag om uge, hvilket er rigtig meget tid. På den måde kan man ved at bruge en søgefunktion, der bare virker og også går på tværs af systemer.”  

imagem1cwb.png

Suzanne Lauritzen, CEO i Raffle.ai.

Et iværksættereventyr, som startede ud med frustration 
Raffle.ai opstod dog ikke ud af ingen ting. Starten på virksomheden tog nemlig afsæt i helt normale hverdagsrutiner for medarbejdere i virksomheder.  
 
”I bund og grund startede det hele, fordi jeg som udgangspunkt var frustreret over ikke at kunne finde rundt. Jeg begyndte at undersøge, om der var andre, der havde lavet det her, og det var der ikke. Så vores løsning er en ny teknologi, som er sammensat på en helt ny måde,” fortæller hun. 

Men Suzanne Lauritzen var ikke alene om at starte Raffle.ai.   

”Det hele startede tilbage i 2018, og på det tidspunkt støtte jeg ind i Ole Winther, som blev min partner. Vi begyndte lige så stille at bygge virksomheden op, og efter allerede tre måneder var virksomheden kommet på benene – med fem ansatte, funding, kontorer og andet. Også var vi i gang. Så er det hele gået slag i slag siden da.” 

Serieiværksætteren Suzanne Lauritzen 

Udover at være medstifter af Raffle.ai har Suzanne Lauritzen været med til at starte virksomheden LogBuy. Det skete tilbage i 2001. Efter tre år blevet noget af LogBuys koncept solgt, og i 2016 blev hele virksomheden solgt. På den måde kan Suzanne Lauritzen skrive opstart af tre koncepter på sit CV.  


Særligt virksomheder med mange teksttunge dokumenter og filer kan spare tid og ressourcer
 
Selvom søgning blandt dokumenter og andre filer er velkendt blandt medarbejdere i mange virksomheder, er der særligt nogle typer af virksomheder, som er udsat for at opleve ekstra tidsspild og bøvl.    

”Det er specielt virksomheder med mange teksttunge dokumenter, som kan opleve problemer med tids- og ressourcespild. Vi har seks industrier, hvor det er interessant for dem at få en søgefunktion. Det er steder som fagforeninger, energiselskaber, teleselskaber, produktionsvirksomheder, software virksomheder, den finansielle sektor – her ligger forsikring, pension og bank. I de virksomheder findes der oftest rigtig mange lange dokumenter: manualer, betingelser, kontrakter og bilag, der skal holdes styr på.”  

En klar plan om at komme ind på det amerikanske marked 
Virksomheden er på nuværende tidspunkt bredt repræsenteret i Vesteuropa. Men for Raffle.ai ligger en målrettet plan klar for fremtiden. De skal blandt andet nå ud til USA.   

”Hvis man skulle tegne en ideel fremtid, vil vi vækste med 1 ½-2 gange de næste to år, og derefter begynder vi en stejl kurve, fordi vi på det tidspunkt er kommet til USA. Det bliver i midten af 2024. Det er det vi forbereder os på lige nu – vi bliver større og større i Vesteuropa, og så tager vi til USA.”