Sport24: Skar ned på antallet af premiumbutikker og satte fuld fokus e-handel
Siden 2012, hvor Sport24 blev skabt, er sportskæden blevet landets største. Men vejen dertil krævet omvæltende beslutninger, store ofre og en grundlæggende omstilling fra at drive virksomhed på instinkt til at drive på intelligens.
Det sagde adm. direktør for Sport24 Lars Elsborg til E-handelsdagen 2022, hvor han holdt oplæg om sportskædens vokseværk.
”En strategisk rigtig beslutning, kan taktisk være rigtig svær,” sagde Lars Elsborg med henvisning til Sport24s overtagelse af Sportigan og Stadium i 2016.
Blandt andet var det svært at drive forretningen fremad med mange ejerledere inde i billedet.
"Deres arv var butikker, som betød enormt meget for de her aktionærer, og som de selv havde været med til at starte,” sagde Lars Elsborg.
Alligevel blev der skåret ind til benet og Sport24 gik fra at have 28 til 19 premiumbutikker. Samtidig blev der skruet helt op for virksomhedens fokus på e-handel.
”Vi sagde, hvorfor er det ikke os, der omsætter for 250 millioner online, hvad er det, der gør, vi ikke gøre det?”
Kulturen blev ændret på flere måder, så man gik fra at spørge ”hvorfor?” til at sige ”hvorfor ikke?”, når virksomheden ind imellem måtte dræbe nogle darlings for at nå ambitiøse mål.
”Det kræver lange ben at tage store skridt. Man skal virkelig presse sig og presse organisationen for at tage de her skridt,” sagde Lars Elsborg.
Blandt ejerlederne og i butikkerne var der en hel masse fingerspitzgefühl og erfaring, Lars Elsborg beskriver som instinkt for driften. Men der manglede intelligens.
”Vi tilførte en masse djøffere, der skulle bøvle rundt med de her bøffer, der var i Sport24 - det var et kæmpe socialt eksperiment,” sagde Lars Elsborg og fortsatte:
”Vi skulle kæmpe med det her uden at slå instinktet i stykker.”
Samtidig var der brug for at træffe og eksekvere beslutninger hurtigt, og i den forbindelse var det også nødvendigt at læne sig op ad sætningen ”Don’t let perfect get in the way of good” og i stedet bruge erfaringen fra fejlskud til at komme videre.
Både i samspillet mellem instinkt og intelligens og hastighed og risikoen for fejl, er det ifølge Lars Elsborg vigtigt at finde en balance:
”Det er sindssygt vigtigt, at I finder balancen, og det arbejder vi med hele tiden.”

Nyhed
E-handelskonferencen 2022: ”Vi gjorde det sgu!”
En kombination af inspirerende talere, oplagte samarbejdspartnere og rekordmange gæster gjorde E-handelskonferencen 2022 til noget helt specielt, lyder det fra Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Nyhed
Ditur.dk har sluppet tøjlerne og fået succes på TikTok
Med en brugerskare på mere end 1 milliard er der god mulighed for at nå bredt ud på TikTok. Det kan Ditur.dk skrive under på. På E-handelskonferencen gav de indblik i strategien.

Nyhed
Miinto: Sådan har vi opnået +2 milliarder i årligt salg i eksportmarkeder
Miinto er en af Europas hurtigst voksende fashion platforme og driver nu mere end 85 % af deres salg i eksportmarkeder. På E-handelskonferencen gav marketingchef Malthe Cederborg gode råd til andre med eksport-ambitioner.

Nyhed
Sport24: Skar ned på antallet af premiumbutikker og satte fuld fokus e-handel
Siden 2012, hvor Sport24 blev skabt, er sportskæden blevet landets største. Men vejen dertil krævet omvæltende beslutninger, store ofre og en grundlæggende omstilling fra at drive virksomhed på instinkt til at drive på intelligens.

Nyhed
Undgå greenhushing og greenwashing: Få styr på din grønne markedsføring
Når en virksomhed markedsfører sig selv eller sine produkter som bæredygtige, er det langtfra nok at putte et mærkat i bunden af hjemmesiden, og gå ud fra, at den er klaret.