Gemt

Undgå greenhushing og greenwashing: Få styr på din grønne markedsføring

13. oktober 2022

Når en virksomhed markedsfører sig selv eller sine produkter som bæredygtige, er det langtfra nok at putte et mærkat i bunden af hjemmesiden, og gå ud fra, at den er klaret.

 

Der skal selvfølgelig handling bag ordene, hvilket konsulent og kommunikationsekspert Astrid Haug, gav inspiration til på E-handelskonferencen 2022, hvor hun bl.a. sagde:

"Giv kunderne mulighed for at lade jer gå efter i sømmene. Det med bare at skrive, at produktet er bæredygtigt, går ikke,” sagde hun.

En virksomheds grønne tiltag behøver ifølge hende hverken at starte i jura eller i marketingsafdelingen, men i stedet i selve forretningen.

”Man er nødt til også at finde ud af, hvordan man stiger på det her tog. Hvad er vores indgang til den her grønne omstilling?”

Undgå greenwashing og greenhushing
Samtidigt er det vigtigt at undgå greenwashing, hvor den grønne indsats bliver overkommunikeret, så virksomheden eller produkterne fremstår mere grønne, end de her.

Ifølge Astrid Haug er det langt bedre at være ærlig om de grønne tiltag – også selvom der stadig er noget, der mangler.

”Kald det, hvad det er. Så kan de fleste godt regne ud, at hvis man vælger sådan en løsning, bliver de lidt grønnere, og så skal man bare fortsætte sådan,” sagde hun.

Det betyder til gengæld ikke, at man skal putte med sine grønne indsatser, så man havner i den modsatte grøft af greenwashing, nemlig greenhushing, hvor man underkommunikerer sine grønne tiltag.

Derudover pegede hun på, at det i mange tilfælde giver mening at tage kunderne med på klimarejsen gennem fællesskaber eller aktiviteter. Tendenserne viser, at virksomheder fremover også skal tænke i nye baner og blandt andet arbejde med anti-markedsføring.

”Grøn er ikke længere nok til at differentiere sig. Det er det eksklusive eller de lukkede grupper, man gerne vil være en del af”

Se - eller gense - Digital Handels E-handelskonference 2022 med Danmarks fremmeste kommercielle og digitale hjerner lige her

Kontakt

Kommunikation & Presse

Liv Østerstrand Rasmussen

Journalist og kommunikationskonsulent