{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
27. september 2022
Log ind og hent hele E-handelsanalysen for juli nederst på siden
Skal der være flere miljøvenlige cykelbude og el-varevogne med pakker fra netbutikkerne på de danske landeveje?
Ja, vil de fleste forbrugere nok mene. Men er de også villige til at betale for det?
Nej, svarer 44 procent af forbrugerne i en ny analyse fra Dansk Erhverv.
Og det har de faktisk gjort de sidste tre år.
Udviklingen – eller manglen på samme – i lysten til at betale for en mere klimavenlig levering overrasker ikke Andreas Børresen, som arbejder med bæredygtighed og e-handel i Dansk Erhverv:
”Med det store fokus på grøn omstilling og klimakrise kunne man måske forvente en udvikling, men vi har i flere andre analyser konkluderet, at bæredygtighed ikke betyder det store for forbrugerne, og det har generelt ikke udviklet sig de sidste år, så det er på ingen måde chokerende.”
Det er også værd at notere sig, at det blot er fem procent af forbrugerne, der faktisk har betalt for klimavenlig levering og/eller klimavenlig emballage.
”Det er dog ikke udtryk for, at netbutikkerne ikke leverer på klimavenlige måder, men mange netbutikker, der arbejder med klimavenlig levering, klarer selv de eventuelle meromkostninger, og derfor kan forbrugerne ikke betale for det,” forklarer Andreas Børresen.
Det er også indtrykket hos Per Imer, der som adm. direktør i logistikvirksomheden Coolrunner har dialog med rigtig mange netbutikker.
”Netbutikkerne efterspørger i den grad grønne løsninger, når det kommer til logistik. Men vi oplever også, at de har en erkendelse af, at de selv skal bære omkostningerne, for man er meget påpasselig med at pålægge forbrugerne ekstraomkostninger.”
Selvom bæredygtighed stadig ikke spiller en stor rolle hos forbrugerne, og flertallet ikke vil betale for grøn levering, så får det ikke netbutikkerne til at skrue ned for de grønne initiativer. I den seneste logistikanalyse fra Dansk Erhverv svarer 57 procent af de adspurgte virksomheder, at de arbejder på at gøre virksomheden grønnere, men 20 procent forventer at gå i gang i det kommende år.
”Bæredygtighed generelt er meget højt på agendaen, når vi taler med vores medlemmer, og senest har vi oplevet stor interesse for vores guide om grøn markedsføring,” siger Andreas Børresen.
Ifølge Andreas Børresen er det af flere grunde fornuftigt, at netbutikkerne og leverandørerne arbejder på at gøre leveringen mere klimavenlig.
”Det er jo af åbenlyse årsager godt i forhold til miljøet, og vi kan også se, at det er de unge, der gerne vil betale for klimavenlig levering og generelt går mest op i bæredygtighed, så det kan få større betydning i fremtiden. Desuden ved vi også, at der hos B2B-indkøberne er store krav til bæredygtighed, så hvis man også gerne vil imødekomme dem, kan man med fordel kigge på sine leveringstilbud.”
En anden grund er, at Nordisk Miljømærkning, der står bag Svanemærket, arbejder på at indføre et klimamærke for e-handelstransport. Mærket skal efter planen gives til transport- og logistikvirksomheder, der opfylder en række krav, og så kan netbutikkerne vise kunderne, hvilke transportører, der leverer mest klimavenligt.
”Selvom kunderne generelt ikke vil betale for grøn levering og ikke tillægger bæredygtighed den store betydning, så er netbutikkerne godt i gang med det grønne arbejde, og det er kun godt,” slutter Andreas Børresen.
Læs også afsnittet om transport i vores guide om bæredygtighed
Log ind og hent E-handelsanalysen for juli