Gemt

Flere kulturinstitutionerne stempler ind hos Dansk Erhverv - Seneste skud er Den Gamle By

22. september 2022

En række markante kulturinstitutioner på tværs af landet har i den seneste tid tilvalgt et medlemskab af Dansk Erhverv. Forleden var det kunstmuseet ARKEN i Ishøj og i denne uge kunne erhvervsorganisationen offentliggøre Den Gamle By i Aarhus som nyt medlem.

”Moderne kulturinstitutioner, som eksempelvis vores museer og koncerthuse er jo både store arbejdsgivere og kulturvirksomheder, som har brug for at skærpe forretningen og sikre, at der styr på både aftaler og medarbejderforhold. Hvor produktet i kultursektoren måske er lidt anderledes, og værdien kan tælles på flere bundlinjer, så har kulturvirksomhederne jo helt samme udfordringer som det øvrige erhvervsliv, hvad enten det gælder digital eller bæredygtig omstilling, ledelse, diversitet eller noget så gammeldags som forretningsudvikling,” siger Brian Mikkelsen, administrerende direktør i Dansk Erhverv

Corona-nedlukningerne affødte generelt en stigende interesse for Dansk Erhvervs tilbud fra landets kulturvirksomheder, som søgte hjælp til at navigere i de mange kompensationsordninger og restriktioner. Men efter genåbningen er interessen holdt ved, og det glæder Brian Mikkelsen.

”For os er kulturen et reelt erhverv, der fortjener anerkendelse på linje med andre erhverv. Der er masser af omsætning, arbejdspladser, innovationskraft, eksport og værditilvækst i kulturlivet. De skal vi huske at fortælle. Samtidig giver kulturen os meget tilbage både menneskelig og samfundsmæssigt. Kulturen er en gevinst for erhvervslivet og for Danmark. Dette lige fra udenlandske turister, der vælger Danmark til på grund af kulturoplevelserne, til den værdi som kulturen tilføjer landets virksomheder i form af kreative løsninger, udvikling af brugeroplevelsen og en udfordring af status quo,” siger Brian Mikkelsen.

Moesgaard Museum og ARoS meldte sig sidste år ind i Dansk Erhverv.

Kulturen giver byen livskvalitet
I Den Gamle By kan direktør Thomas Bloch Ravn i høj grad nikke genkendende til beskrivelsen af kulturlivet som erhvervsliv. Som direktør for en virksomhed med mere end 500 ansatte har han et konstant fokus på ledelse, driftsoptimering og på udvikling af udstillingerne. 

”Vi har i mange år betragtet os selv som en kulturvirksomhed, med drift og nytænkning som det naturlige omdrejningspunkt. Er der overskud på aktiviteterne, giver det os mulighed for at investere i udviklingen af nye oplevelser. Det bør vi om nogen vide, for vi huser i bogstavelig forstand fortællingen om danskernes udvikling - fra den gamle købstad til nutidens velfærdssamfund,” siger Thomas Bloch Ravn, og tilføjer:

”Vi er blandt de allerstørste attraktioner i landet og trækker sammen med ARoS og Moesgaard rigtig mange gæster og turister til Aarhus, ja til Jylland, og til gavn for hoteller, detailhandel, restauranter og så videre. Det giver ikke kun værdi til erhvervslivet, men også øget livskvalitet. Og spørger du aarhusianerne, så viser undersøgelser, at kulturen er højt oppe på agendaen”.

Kontakt

Kommunikation & Presse

Lars Ohlsen

Pressechef