{{title}}
{{body}}
{{tagline}}
{{body}}
| {{tag}}
{{body}}
{{body}}
{{item.label}}
{{f.label}}
{{Body}}
{{receiptRedirectText}}
Fejlkode: {{resetErrorCode}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{hintTitle}}
{{hintBody}}
{{data.labels.body}}
{{data.labels.body}}
Her kan der kun vælges en:
Her kan der vælges flere:
Bemærk: ved valg af flere bliver søgningen smallere!
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{labels.errorBody}}
{{labels.noResultsBody}}
{{scrollHint}}
{{textLabels.successBody}}
{{data.qrText}}
{{Description}}
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{item.location}}
{{item.prices[0].value}} kr. ({{item.prices[0].label}}) / {{item.prices[1].value}} kr. ({{item.prices[1].label}})
{{errorBody}}
{{noResultsBody}}
Her kan du som firmaadministrator ændre de 5 primære kontaktpersoner i jeres firma.
{{headerSubText}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{headerSubText}}
{{additionalInformation.sustainability.subtitle}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionFocus}}
{{additionalInformation.sustainability.carbonReductionPotential}}
{{additionalInformation.investors.subtitle}}
{{additionalInformation.investors.businessModel.label}}
{{additionalInformation.companyStatus.label}}
{{additionalInformation.companyOtherArtifacts.label}}
{{modal.modalCorrelationIdDisclaimer}}
{{eventCard.text}}
26. september 2022
Af Simone Skovshoved Christophersen, Dansk Erhverv
Den danske plantebaserede iværksættervirksomhed, Dryk vandt sidste år den internationale On The Road-konkurrence for Gastro- og Foodtech-virksomheder. Et år senere lander Dryk aftaler til flercifrede millionbeløb, men langt størstedelen af dem er uden for Danmark. Ifølge forretningens CEO, Christian Christensen, er måden at rejse kapital på herhjemme afsindig dyrt, og der er alt for mange barrierer der står i vejen for, at Danmark kan blive verdens bedste iværksætterland. Startuppen har derfor valgt at fokusere på eksport og profilering på det internationale marked med henblik på at skalere forretningen.
Nemmere at komme ind på udenlandske markeder
Da Christian Christensen fik idéen til at producere plantebaseret drikke, viste iværksætterieventyret sig at blive anderledes end det, Christian Christensen havde forestillet sig.
”Jeg oplever at det er nemmere at komme ind på udenlandske markeder, end det er at komme ind på det danske. Og hvis vi ikke havde lavet en strategi om at lave et eksportbrand, havde vi ikke eksisteret i dag. For så havde vi ligget og solgt for tre mio. kr., som er vores omsætning i Danmark, hvor vi i år omsætter for det firedobbelte på eksportmarkedet.”
For da Dryk i 2020 endelig havde fundet en god producent, udviklet og modtaget den første palle med deres plantebaserede drikke, bankede corona på døren herhjemme. Drømmen om at vinde ind på det danske marked blev derfor brast, og holdet bag Dryk blev tvunget til at se uden for Danmarks grænser. Heldigvis har Christian Christensen boet 16 år i Australien og har derfor stort kendskab til, hvordan eksportmarkedet fungerer. Det er også derfor, at størstedelen af Dryks omsætning i dag ligger i lande, langt fra Danmark.
Christian Christensen, stifter og direktør af Dryk
International konkurrence gav nye kontrakter
Dryks deltagelse i Gastro- og Foodtech konkurrencen, On The Road, blev startskuddet på et internationalt iværksættereventyr med nye kontakter for Dryk, men Dryks historie giver også anledning til politisk at evaluere på mulighederne for at skalere og drive en global forretning fra Danmark. Siden deltagelsen i den internationale konkurrence har man kunne finde Dryks plantebaserede drikkevarer i bl.a. Kina, Taiwan, Singapore, Malaysia, Australien, Holland og mange flere.
Danmark gør ikke nok for at understøtte en iværksætterkultur
Deltagelsen i On The Road-konkurrencen og Christian Christensens mangeårige erfaring på det internationale marked åbnede dørene for et iværksættereventyr uden for landets grænser. Det faldt i god jord hos stifteren, som ikke synes det danske system gør nok for at understøtte iværksætterkulturen. For herhjemme er det ikke konkurrenterne der skræmmer Dryk.
Christian Christensen mener selv, at konkurrenterne er dygtige kollegaer og han har et tæt samarbejde med branchen. Om to år forestiller stifteren sig, at det danske marked blot fylder fem procent af deres omsætning.
Årsagen er de store udfordringer, som iværksættere møder i Danmark. De oplever at løbe panden mod en mur, fordi de står over for politiske benspænd og hårde markedsvilkår, der ofte findes når man som nyopstartet virksomhed vil ind på det danske marked:
”Der er helt generelt unfair konkurrencevilkår. Når man er iværksætter, skal man betale mere for alting. Transport er dyrere, lån er dyrere og den måde man rejser kapital på, er afsindig dyrt. Vi har et banksystem der simpelthen ikke understøtter iværksættere, og selvom der er masser kapital derude, er det drevet af alt for hårde termer.” udtaler Christian Christensen.
Der har han en pointe. For som reglerne er strikket sammen i dag, står der flere ting i vejen for, at små og nye virksomheder kan få finansiering fra en bank. Der skal blandt andet indhentes flere års regnskaber og der kræves store sikkerheder for at kunne udstede lån. Det er langt fra alle små virksomheder, med få år eller måneder på bagen, der kan fremvise det. Dertil gør skattesystemet det umuligt for virksomhederne at få adgang til risikovillig kapital til langsigtede investeringer, og muligheden for at give sine talentfulde ansatte adgang til at købe medarbejderaktier er så dyr, at reglerne må omgås for at give de ansatte andel i den virksomhed, som de selv er med til at skalere.
Vækstfonden havde bedre forretningsforståelse end banken
Dryk gik til Vækstfonden, som tilbudte det lån, deres bank ikke ville udstede dem. På trods af en højere rente end hos banken, ville Christian Christensen ønske, at hans konsulent hos Vækstfonden var hans bankrådgiver. For de er dybt inde i forretningen, de ringer og spørger hvordan det går og forstår dem og forretningsmodellen. Lige præcis den problematik tror han, at mange iværksættere kan spejle sig i. For de fleste vil allerhelst bare have en at tale og sparre med – de vil ikke være en del af et system.
På billedet ses Dryks produktsortiment
På en mission om at redde klimaet – et skridt ad gangen
Udover at være iværksætter er Christian Christensen også på en mission for at redde klimaet. Drivkraften bag forretningen er netop at skabe produkter af utrolig høj kvalitet, baseret på økologiske råvarer. Dryks drikke er derfor baseret på havre og ærter, i forskellige varianter. Det er de lykkedes med, og i dag befinder de sig i en idyllisk havnekontorbygning i Køge, hvor 17 medarbejdere til dagligt arbejder på højtryk på at sælge, markedsføre, skalere og bidrage til mindre klimaudledning – i en og samme ombæring. Dryks vision er at skabe mere plads til natur, ved at omstille sig fra at producere foder til dyr og i stedet producere mad til mennesker. Målet er tydeligt – men der er især én trussel, der spænder ben for den grønne omstilling:
”Dårlige produkter er den største trussel mod den grønne omstilling, og det er ærgerligt, når folk endelig bliver overtalt til at prøve en plantedrik, at de smager et billigt og dårligt produkt. For så bliver de skræmt fra vid og sans, og så er det svært at overbevise dem om, at de skal prøve igen. Vi vil gerne have fat i bredden.” udtaler stifteren.
Bredden har Dryk fået fat på. Selvom man ikke kan finde deres produkter i supermarkedet, har de fleste kaffedrikkere, måske uvidende, indtaget Dryks plantedrikke. Det har nemlig et meget tæt samarbejde med signaturkunder såsom Lagkagehuset, Original Coffee, Riccos-cafeer og Coffee Collective. På trods af barriererne herhjemme har Dryk således alligevel formået at få et solidt fodfæste på det danske marked, udover den udenlandske succes.
On The Road-konkurrencen sparkede døren ind til drømmen om et eksportbrand
Dryk vandt sidste år den danske foodtech-konkurrence, On The Road, som blev afholdt hos Dansk Erhverv på Børsen, i samarbejde med bl.a. Basque Culinary Center. Christian Christensen og Dryk deltog sammen med et bredt felt af virksomheder inden for branchen. Som vinder af konkurrencen blev Dryk inviteret til at deltage i den internationale On The Road-konkurrence, på Basque Culinary Center i San Sebastian, Spanien. Her tog Dryk også vindertrofæet med hjem, hvor de var oppe imod hvad Christian Christensen selv betegner som ”nogle rigtig gode konkurrenter”:
”Vi fik nogle rigtig gode internationale kontakter, og derigennem kontakter på forskellige investorer, som faktisk investerer lige nøjagtig i vores type virksomhed. Det var fedt at sætte Danmark på verdenskortet og gøre en forskel. Det var en kæmpe oplevelse at være dernede”.
Fremtidsudsigterne for Dryk: Drømmer om 1 milliard kr. i omsætning
Da vi spurgte Christian Christensen, hvor han ser Dryk om fem år, grinede han lidt og sagde noget, der nok har potentiale til at skræmme en del jantelovstilhængere væk. For hans vision er klart defineret: at være nummer to på verdensmarkedet, have en omsætning på én milliard kroner og have 150 dygtige medarbejdere. Der er ingen store planer i sigte om en udvidelse af produktsortimentet, men som han selv siger:
”Vi er et plantedrikselskab og det er dét, vi er suveræne i. Et smalt produktsortiment er lettere at holde på markedet, og vi har et produktmiks der fungerer godt. Vi er gode til at markedsføre det, og vi har et team der forstår lige præcis de markedsmekanismer, som vi arbejder med”.
I dag består det danske marked af cirka en fjerdedel af Dryks samlede omsætning. Det forventes at blive meget mindre. I udlandet er de langt foran os på både udvikling og forbrug af plantebaserede drikkevarer, og derfor er det især Holland, som Dryk fokuserer på. Så på trods af, at Christian Christensen havde modtaget en mindre god nyhed, lige som vi trådte ind ad døren, er han yderst optimistisk for Dryks fremtid. Han er utrolig stolt af deres eksporteventyr, og især af hvor gode de har været til at skalere på den måde, de har gjort, på trods af at have mødt adskillige barrierer på deres vej.
Til sidst håber han på, at barriererne i Danmark forsvinder, så vi kan understøtte en sprudlende iværksætterkultur fremfor at spænde ben for den. Såfremt det sker, vil Dryks produkter i højere grad kunne findes i de danske husholdninger.