Gemt

Nethandlen flytter på mobilen: 3 tips til gratis mobiloptimering

16. september 2022

Mobiltelefonen bliver danskernes foretrukne redskab til e-handel, og det stiller krav til netbutikkerne. Her får du tre tips, der kan optimere dit site.

Udviklingen er kun gået i en retning de sidste mange år: E-handlen flytter fra computeren til mobilen. I Dansk Erhverv forventer vi på baggrund af E-handelsanalysen, at mobilen slår computeren som det mest anvendte redskab i år. 

Det har stor betydning for netbutikkerne, og derfor har vi bedt Henning Madsen, CEO og Head of SEO i bureauet InBoundCPH, om at komme med tre gode råd til butikkerne, der vil mobiloptimere.

“Det er alfa og omega at anerkende behovet for en god mobil brugeroplevelse, da mobilen bliver vigtigere og vigtigere. Og selvom nogle brancher næsten er konverteret 100% til mobil trafik, er sessionerne væsentlig kortere (i gns 40 procent på bureauets egne kunder, red). Så ud over at have CX som et skarpt fokus, er der også et par lavthængende frugter, man som forretningsdrivende bør have knivskarpt fokus på”, siger Henning Madsen.

Her er hans tre bedste SEO-mobiltips

  1. Husk at google bruger mobile first indexing. Det betyder at hvis der er forskel på dit desktop-indhold, og dit mobile indhold (vi se typisk at der er mere tekst på desktop sitet end mobilversionen) vil Google ikke indeksere desktop indholdet. Så al tekst bør være tilgængeligt på begge versioner

Tjek om din side er mobilvenlig med Google gratis værktøj: https://search.google.com/test/mobile-friendly

  1. Page speed. Mange websites klarer sig rigtigt fint på hastighed, når man tilgår det på desktop, men mindre godt på mobile devices. Dette kan tjekkes på Google gratis værktøj: Pagespeed insight https://pagespeed.web.dev/
  2. Optimer indhold til lokale søgninger

Søgninger "i nærheden" af ​​mig er vokset til at omfatte søgninger efter specifikke varer som sko, støvler, ansigtsscrubs og kjoler. Dit mobilsite bør imødekomme disse søgninger ved at give forbrugerne præcis, hvad de ønsker.

Opret en Google My Business: Her kan du skrive f.eks.:

Tilføjelse af kategorier

Oplysning om åbningstider

Upload af højkvalitetsbilleder inklusive dit logo og et billede af din virksomhed

Tilføjelse af tjenester, du tilbyder

Tilføjelse af yderligere telefonnumre (hvis relevant)

Du kan læse mere og få flere gode råd i denne artikel

Og faktisk også i denne

Kontakt

Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent