; ;
Gemt

På rette vej: WODEN bruger fiskeskind og kork for at reducere deres aftryk

26. september 2022

Den kommende Ecodesign-forordning skal gøre modebranchen mere cirkulær, og det glæder den danske skovirksomhed WODEN, som blandt andet har investeret i et fiskeskindsgarveri for at mindske deres miljø- og klimaaftryk. 

Hvor stort et miljø- og klimaftryk har modebranchen? 

Det er svært at sige præcist, men der er ingen tvivl om, at det er stort. Rigtig stort.  

Det skal der ændres på, mener EU-kommissionen, som i slutningen af marts derfor kom med et udspil til en ny tekstilstrategi, der blandt andet skal sikre, at produkterne skal kunne holde længere, repareres og genanvendes.  

Tekstiler er en af de første produktgrupper, der bliver underlagt den nye regulering, men også skobranchen vil møde nye krav. Hvornår er uvist, men der er ingen tvivl om, at danske skoproducenter skal i gang med at reducere deres brug af ressourcer ved at benytte sig af bl.a. genanvendte materialer, der kan bruges i længere tid.  

WODEN går forrest 

En af de virksomheder, der allerede gør det, er sneakerproducenten WODEN, som Carsten Holm stiftede for godt ti år siden. Fra dag et har virksomheden haft et mål om at skubbe grænsen for, hvor stort hensyn man kan tage til kloden, når man producerer sneakers, som samtidig både er moderigtige og til at betale. 

”WODEN står for Works of Denmark, fordi vi gerne vil indkapsle Danmark og Skandinavien i vores produkter. Det gælder vores design, men det gælder også vores tilgang til miljø og bæredygtighed,” forklarer Carsten Holm, som i dag beskæftiger godt 70 personer i virksomheden, der også tæller mærket Shoe the Bear. 

- Carsten Holm, WODEN

Ifølge Carsten Holm har det været en klar fordel, at virksomheden fra start har lagt sig fast på, at produkterne skulle have en så lav miljø- og klimapåvirkning som muligt.  

”Du skal ville det, for ellers ville en strategi om at være bæredygtig hurtigt blive slået ned af en bestyrelse, for det kræver noget ekstra at kombinere miljøvenlige produkter med en bæredygtig økonomi.” 

Netop det er dog lykkes for WODEN, som har vundet flere Gazelle-priser og i dag sælger til store markeder som USA og Tyskland. Det skyldes ifølge stifteren, at WODEN har fundet en god balance: 

”Vi gør alt, hvad vi kan for at gøre en forskel, men vi er ikke fanatiske: Skoene skal være moderigtige, og de skal være til at betale, for selvom forbrugerne sætter pris på vores arbejde, så er bæredygtighed ikke den primære grund til, at de køber sneakers. Det er en added value, som de ikke vil betale meget ekstra for.” 

"Vi gør alt, hvad vi kan for at gøre en forskel, men vi er ikke fanatiske: Skoene skal være moderigtige, og de skal være til at betale."

- Carsten Holm

Fiskeskind og guldlæder 

Om det er fanatisk eller ej, må være op til læseren, men en af de mere iøjnefaldende ting, som WODEN har gjort i miljøets og klimaets tegn er at investere i et fiskeskindsgarveri på Island. Fiskeskind dufter ikke umiddelbart af sneakers, men det giver faktisk god mening. 

”Fiskeskind, som er et spildprodukt, kan nemlig bearbejdes CO2-neutralt og så kan det bruges til at gøre vores sko grønnere,” forklarer Carsten Holm. 

WODEN bruger også kork og genbrugsgummi i produkterne, og derudover har virksomheden fået LWG-certificeret det læder, som bruges til skoene. Det er ”guldstandarden” inden for miljøvenligt læder, lyder det fra Carsten Holm, som gerne indrømmer, at arbejdet med at lave miljø- og klimavenlige produkter kan være en tung proces – især projektet med fiskeskind har været udfordrende og ”er den primære grund til, at jeg ikke har hår på hovedet.” 

Foto: Woden

Der er brug for ensartede krav 

En anden udfordring er ifølge Carsten Holm, at der i øjeblikket ikke er nogle faste og ensartede krav til, hvad man skal leve op til for at kunne kalde sine produkter bæredygtige. Det giver en forstyrrende usikkerhed, pointerer han: Carsten Holm. 

”Vi skal tilpasse os de enkelte virksomheders krav – eksempelvis Zalando – og samtidig kan alle i princippet sige, at de er bæredygtige. Derfor er brug for ensartede krav.” 

Det ønske kan forhåbentligt blive opfyldt med den nye Ecodesign-forordning og Taksonomien, forklarer Marie Josephine Mustelin, som er politisk konsulent hos Dansk Erhverv og blandt andet arbejder med den kommende forordning: 

“Udover nye krav til design- og øget information om produkter vil der være fokus på skærpet håndhævelse af greenwashing.” 

"Det er kontinuerligt hårdt arbejde, og den nuværende økonomiske situation gør det ikke nemmere, men vi fortsætter, for det er nødvendigt."

- Carsten Holm

”Vi fortsætter” 

Imens vi venter på, at detaljerne i Ecodesign-forordningen for de enkelte produktgrupper falder på plads, arbejder WODEN videre på at finde innovative løsninger: 

”Det er kontinuerligt hårdt arbejde, og den nuværende økonomiske situation gør det ikke nemmere, men vi fortsætter, for det er nødvendigt," forklarer Carsten Holm.

Han fortsætter:

"Når man sidder med produkterne i hånden og ved, at de gør en miljømæssig forskel og samtidig kan se, at forbrugerne køber dem, så giver det en enorm stolthed.” 

Kontakt

Handel

Marie Josephine Mustelin

Politisk konsulent
Kommunikation & Presse

Søren Willemoes Poulsen

Kommunikationskonsulent